søndag 31. januar 2010

Renault bekrefter Petrov og går tilbake til gamle farger

renault-R30 Renault viste i dag sin nye R30, og går samtidig tilbake til fabrikkens opprinnelige gule og svarte farger, som de brukte da de kom med sine første turbobiler på slutten av 1970-tallet.

Jeg kan ikke noe for det, men jeg tenker på Jordan når jeg ser den nye Renaulten. Men det er sikkert bare fordi jeg husker så lite fra 1970-tallet. Jeg synes faktisk bilen ser ganske fin ut, bortsett fra den fordømte haifinna, da.

Samtidig med visningen av den nye bilen, offentliggjorde Renault at russeren Vitaly Petrov – som jeg tippet for lenge siden – vil bli Robert Kubicas førerkollega. Petrov blir første russer i Formel 1, og Renault blir samtidig det første teamet med to østeuropeiske førere.

Den belgiske GP2-føreren Jerome D’Ambrosio blir Renaults testfører, mens nederlandsk-kinesiske Ho-Pin Tung blir teamets offisielle test- og reservefører. Begge disse er i stallen til managerselskapet Gravity, som eies av Renault F1’s nye hovedinvestor, Genii Capital.

Renault – franskmennenes stolthet - er forresten ikke mye fransk lenger. Formel 1-teamets største eier er nå et investeringsselskap fra Luxemburg, og teamet har hovedkontor i England. Der ligger også fabrikken som bygger bilene, og de fleste ansatte her er engelskmenn. Og de to førerne kommer altså fra Polen og Russland. Det eneste som er fransk er den nye teamsjefen, Eric Boullier, og motorene, som fortsatt bygges av Renault i Frankrike.

Ikke mye fabrikkteam igjen, med andre ord.

1 kommentar: