søndag 17. januar 2010

Motoreffektene blir ikke utlignet i år (og det er helt greit)

Renault-F1-engine Etter 2008-sesongen fikk Renault lov av FIA til å justere opp effekten i sine motorer for å komme «a jour» med konkurrentene, som hadde vært flinkere til å utnytte smutthull i reglementet til å få mer effekt ut av sine motorer.

I løpet av 2009-sesongen gjentok den samme «effektforskyvingen» seg på nytt. Det ble gjort beregninger sist høst som viste at effektforskjellen fra de beste til de dårligste motorene var på minst 2,5%. Dette betyr at hvis Mercedesmotorene - som alle mener er på topp – leverte de påståtte 755 hestene, så hadde de svakeste motorene – som fortsatt var Renaults – cirka 19 hester mindre. I praksis kunne dette utgjøre to tideler dårligere rundetid for de Renaultmotoriserte bilene.

I høst fortalte jeg at FIA hadde overlatt til motorfabrikantene å bli enige om en utligning av effekten, og pålagt dem at dette i så fall måtte skje ved at de sterkeste motorene ble justert ned. Dette var et utspill Mercedes og Ferrari ikke likte, og etter at Red Bull vant de tre siste løpene ble skepsisen til at Renaultmotorene manglet krefter enda større hos konkurrentene. Derfor har forhandlingene om justering av motoreffektene etter hvert gått i stå, og insidere forteller at FIA nå har besluttet at motorene skal være slik de er, uten justeringer verken opp eller ned før sesongen starter.

Og det synes jeg er like greit. For det første står det ingen steder at alle motorene skal yte like mye, så det er bortkastet å bruke krefter på å krangle om et par prosents forskjell. For det andre er det en annen motoregenskap som kan bli like viktig i år, nemlig bensinforbruket. Og da kan de med høyest effekt få andre ting å tenke på.

På grunn av forbudet mot etterfylling av bensin er størrelsen på bensintanken og plasseringen av den blitt en utfordring for konstruktørene. Derfor er lavt bensinforbruk – som krever en mindre tank - en stor fordel. Hvordan bensinforbruket til Mercedesmotorene er vet jeg ikke, men jeg husker at Ferrarimotorene brukte en god del mer bensin enn «normalen» i fjor, så de har muligens hatt en utfordring.

Renaultmotoren var derimot kjent som den minst tørste av alle i fjor, så Red Bull og Renault F1 bør ha hatt muligheten til å kunne konstruere 2010-modellene sine med mindre bensintanker enn konkurrentene. Dette gir dem fordeler på områder som vektplassering og aerodynamikk, og i tillegg kan de starte løpene med mindre bensin ombord. Man regner vanligvis med at tre kilo ekstra vekt utgjør ett tidels sekund per runde i forhold til konkurrentene, så jeg ser for meg at de Renaultmotoriserte teamene vil klare seg fint uten de ekstra hestene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar