tirsdag 26. januar 2010

Enda en regelendring på gang

F1-flagg I går fikk vi meldingen om at teamene vil ha en justering av den nylig vedtatte poengskalaen. Som om ikke det var nok, kan Autosport i dag melde at teamenes Sporting Working Group også har foreslått at de ti bilene som har deltatt i Q3 må starte løpet med de samme dekkene som de kjørte med i kvalifiseringen.

Det man har vært redd for er at alle ville velge den samme strategien, og legge på de mest holdbare dekkene før løpet startet. Teamene håper nå at den foreslåtte endringen skal føre til at teamene velger forskjellige dekkstrategier, og at dette skal føre til flere forbikjøringer og spennende situasjoner.

Det man satser på er at enkelte av førerne vil gamble på å velge dekk som gir dem en fordel i kvalifiseringen, mens andre heller vil kjøre kvalifiseringen med dekk de vet er mer holdbare i første del av løpet, mens bilen er tyngst.

De fleste teamene skal ha gått inn for forslaget, og det er nå opp til FIAs Formula 1 Commission og til sist FIAs World Motor Sport Council å bestemme om endringen skal tas inn i regelverket for 2010.

Det er mulig dette er en god ide, selv om vi tidligere har sett at de aller fleste toppteamene har en tendens til å ende opp med den samme strategien, etter at datamaskinene har gjort sine beregninger. Jeg hadde jo håpet at vi endelig skulle få en kvalifisering der alle de beste kjørte under like vilkår, men dette kan vi altså bli snytt for nå.

Men det ingen kan ta fra oss er det faktum at alle førerne nå vil kjøre kvalifisering med nesten tomme tanker, og at neste gang de sitter i bilene vil de veie minst 160 kilo mer. Denne vektøkningen skal de ta hensyn til når løpet starter, og de dundrer ved siden av hverandre inn i første sving med kalde dekk og kalde bremser. Noe moro må det da komme ut av det?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar