torsdag 31. desember 2009

Tanker om 2010-sesongen

fyrverkeri 2009-sesongen vil - foruten sensasjonen Brawn GP og Jenson Buttons mesterskapstittel – kanskje mest bli husket for all krangelen og skandalene. Men 2009 vil også bli husket som året da bilfabrikkene trakk seg ut av Formel 1, og for Felipe Massas uhell i Ungarn.

Vi har hatt en krangel om doble diffusere, og en langvarig og opprivende maktkamp mellom FIA og FOTA, som nesten førte til at FOTA startet en konkurrerende serie. BMW og Toyota har trukket seg fra Formel 1, og på tampen av året solgte Renault aksjemajoriteten i teamet sitt, slik at det i praksis kun er Mercedes og Ferrari igjen av bilprodusenter i Formel 1.

Vi fikk også den triste avsløringen om at Nelson Piquet Jr. hadde krasjet med vilje i Singapores GP i fjor, noe som førte til at Flavio Briatore og Pat Symonds ble utestengt fra F1.

Men nå er alt dette historie, og vi kan se fremover mot en ny sesong, som allerede ser ut til å kunne bli noe helt utenom det vanlige.

Mye moro i 2010
Vi får fire helt nye team på startstreken, US F1, Campos Meta, Virgin Racing og Lotus F1 Racing. Vi får Peter Sauber tilbake i Formel 1 - uten BMW, men med Ferrarimotorer. Mercedes-Benz har kjøpt opp Brawn GP, og har i tillegg klart det kunststykket å overtale Michael Schumacher til å hente Formel 1-hjelmen ned fra hylla.

Vi får den eneste som klarte å bli verdensmester mens Schumacher var på topp - Fernando Alonso – i en Ferrari, og de to siste års verdensmestre, Lewis Hamilton og Jenson Button, i hver sin McLaren. Bortsett fra at Kimi Räikkönen ikke er med, kunne vel ikke 2010 blitt mer spennende - på papiret?

Vi kan vel også regne med at «de to store» – Ferrari og McLaren – er revansjesugne etter den dårlige 2009-sesongen, og at de har hatt diffuserkonseptet med i planleggingen helt fra starten. Vi skal heller ikke glemme Red Bull Racing, som var farlig nær Brawn i 2009. Vi må vel anta at Adrian Newey har konstruert en enda bedre bil for 2010, og Sebastian Vettel har i tillegg fått mer erfaring.

Mange dueller
Det blir flere dueller som skal utkjempes i 2010. For eksempel kan nok mange tenke seg duellen «den gamle mot den unge», der Michael Schumacher på 41 og Sebastian Vettel med sine 22 år vil være hovedpersoner.

Vi kan også se for oss at mediene vil lage en «Tyskland mot England»-duell, fordi vi vil få Hamilton og Button i et hel-engelsk McLaren-team, og Schumacher og Rosberg i et hel-tysk Mercedes-team.

Italienerne vil nok også være opptatt av hva Fernando Alonso får til hos Ferrari, og sammenligne med det Michael Schumacher fikk til mens han var der. Og alle som husker Alonsos korte karriere hos McLaren er nok spente på hvordan samarbeidet med Felipe Massa vil fungere. Massa er neppe innstilt på å være andrefører, så det kan bli tøffe tak dersom Alonso føler at han blir oversett.

Noen av de nye teamene har allerede begynt å snakke om at deres mål for 2010 er å bli «beste nykommer», så det kan sikkert bli noen fighter bakerst i feltet også. Vi har blant annet de tidligerere Toyota-førerne Timo Glock og Jarno Trulli plassert hos henholdsvis Virgin Racing og Lotus F1, og det kan jo bli interessant å sammenligne deres prestasjoner. I tillegg skal jo den tredje eks-Toyota-føreren, Kamui Kobayashi, kjøre for Sauber, så det kan jo bli riktig moro.

Måtte 2010-sesongen bli et år uten utenomsportslige kontroverser og økonomiske kriser, men med mye tett racing og heftige situasjoner som vi kan diskutere.

Med dette ønsker jeg alle mine blogg-lesere et godt nytt år!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar