søndag 20. desember 2009

Nye regler i Formel 1 for 2010

fia-small Som vanlig er det en del endringer i reglene før en ny sesong starter. De viktigste endringene på det tekniske området for 2010 har vi visst om en stund, men i løpet av desember har FIA lagt ut det nye sportsreglementet, som også inneholder en del nyheter. Dessuten svirrer det en del rykter om at FOTA selv har pålagt sine medlemmer noen begrensninger, først og fremst for å spare penger.

Men for å ta de mest kjente, tekniske endringene først
Det blir ikke lenger tillatt å fylle bensin under løpene. Dette betyr at alle må fylle bensin etter kvalifiseringen, og Q3 blir derfor kjørt med et minimum av bensin om bord. Da vet vi at alle har kvalifisert under de samme forutsetningene, og vi slipper å bruke ressurser på å beregne hvilke pitstopp-strategier hver enkelt fører har lagt opp til. Men bestemmelsen betyr også at bilenes bensintanker må være vesentlig større enn i år, slik at bilene vil være svært tunge når de står på startstreken.

Bilenes maksimumsvekt økes til 620 kg neste år. Dette ble bestemt for at de største og tyngste førerne ikke skulle bli straffet når de kjørte med KERS. Nå kommer jo KERS ikke lenger til å bli brukt fordi FOTA-teamene er blitt enige om å droppe det, men i reglementet er KERS fortsatt tillatt.

Det er ikke lenger tillatt å bruke noe annet enn manuelle jekker i pit lane. Hydrauliske eller elektrisk drevne jekker er forbudt. Jeg vet ikke om det er noen team som har brukt noe annet enn manuelle jekker, men nå er det i hvert fall ikke lov.

Dekkvarmerne hadde FIA planlagt å forby fra 2010, men etter sterkt press fra førerne ble forbudet droppet av sikkerhetsmessige årsaker.

Endringer i sportsreglementet
På grunn av at det blir 26 biler til start neste år, har FIA endret antallet biler som faller ut fra de to første kvalifiseringsomgangene. Både fra Q1 og Q2 forsvinner de åtte dårligste, slik at det fortsatt bare blir ti som får kjøre Q3.

Det nye poengsystemet, med 25 poeng for seier, 20 for andreplass, 15 for tredje og så videre ned til tiendeplass har jeg beskrevet tidligere. Bortsett fra at poengsummene blir høyere, er det innbyrdes forholdet mellom plassene lite forandret. Endringen vil neppe bety noe for sammendraget, men det blir to førere til som får poeng.

Førere som kommer sent i gang på formasjonsrunden og ikke kan starte fra riktig startposisjon, må nå starte fra pit lane. De kan altså ikke starte bakerst i feltet. 

Pitbokser skal ikke lenger tildeles i henhold til fjorårets resultater i konstruktørmesterskapet, men skal i steden fordeles fra løp til løp for å sikre at alle teamene får tilnærmet like arbeidsforhold. FIA har altså oppdaget at det ikke er nok pitbokser til 13 team på alle banene.

Et nytt dommersystem skal også innføres neste år. Istedenfor å ha en stor gruppe med dommere i et roterende system, skal det nå bli en mindre gruppe med faste dommere. I denne skal det også inngå flere tidligere førere, slik at det skal bli større sjanse for at beslutningene tas av folk som vet hva som foregår ute på banen.

Teamene vil fortsatt ikke få lov til å teste etter at sesongen har startet, men dersom et team må hente inn en uerfaren fører midt i sesongen, skal han få en testdag før han debuterer i et løp. Testen må skje på en bane som det ikke kjøres Grand Prix på, og dersom føreren av en eller annen grunn ikke kjører et løp etterpå, vil teamet bli straffet med en dag mindre testing før neste sesong.

En viktig økonomisk endring
En del av avtalen mellom teamene, FIA og FOM går på økonomi. FOM (Formula One Management, d.v.s. Bernie) vil gi 10 millioner dollar (ca 60 millioner kroner) i økonomisk støtte til alle teamene neste år. Dessuten stiller FOM opp med fri transport av to biler og 10 tonn utstyr per team til hvert løp. Dette får selvsagt stor betydning for de nye teamene, som både er sikret en viss minimumsinntekt og dessuten slipper å tenke på fraktkostnadene.

FOTAs egne beslutninger
Det er fortsatt litt forvirring omkring en del endringer, fordi FOTA selv har besluttet flere ting på egenhånd, uten at det er nedfelt i FIAs lovverk. For eksempel er følgende ting nevnt som regelendringer, uten at jeg har sett det i FIAs dokumenter:

  • Hjulkapsler er forbudt fra 2010.
  • Front- og bakvinger skal homologeres
  • Kun et begrenset antall aerodynamiske oppgraderinger tillates i løpet av sesongen
  • Hvert team har bare lov til å ha et mannskap på 45 personer med til hvert løp

Dersom noen av FOTAs beslutninger blir bekreftet senere, vil jeg komme tilbake til det.

Oppdatert: Smalere framdekk og ingen hjulkapsler i 2010

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar