tirsdag 15. desember 2009

Hvor lettlurt går det an å være?

nick_fry I august sa administrerende direktør hos Brawn GP, Nick Fry, stolt at de hadde sikret seg sponsoravtaler for tre år fremover, og at sponsortilbudene «haglet inn» over teamet. En av de største avtalene – på 90 millioner euro over tre år - var inngått med det tyske storkonsernet Henkel, som eier flere kjente merkevarer som Loctite og Schwarzkopf.

Men når Daimler AG begynte sine undersøkelser før oppkjøpet av Brawn GP, fikk de raskt tilbakemelding fra Henkel om at denne sponsoravtalen var ukjent for dem, og at de ikke hadde noen planer om å markedsføre seg gjennom Formel 1. Brawn GP forsøkte likevel å kreve inn pengene fra Henkel, som da gikk til en tysk domstol for å få kravet kjent ugyldig. Det fikk de medhold i hos dommeren.

Etter hvert ble det kjent at mannen bak sponsoravtalen mellom Brawn og Henkel var en kjent svindler ved navn Willy Luchs. Han har samarbeidet med en tidligere ansatt hos Henkel, som har ordnet den nødvendige interne informasjonen som har gjort avtalen troverdig. Svindelen etterforskes nå av det tyske rettsvesenet.

Dette betyr at Mercedes GP har mistet 30 millioner euro (ca. 255 millioner kroner) av neste års innntekter – penger som må hentes inn fra annet hold. Men Daimler visste jo at Henkel-avtalen var falsk før de kjøpte Brawn GP, så det er mulig de har tatt høyde for dette i budsjettet. Kanskje har de andre sponsorer som venter i kulissene.

Men det man virkelig kan lure på er hvorfor ikke Brawn GP – med Nick Fry i spissen – sjekket hvem de hadde med å gjøre når de inngikk sponsoravtalen med Henkel. Ifølge tyske medier ville et søk på Google raskt ha avslørt at Willy Luchs var en tidligere dømt svindler. Og når man inngår en sponsoravtale som kan bety teamets være eller ikke være, er det ikke da naturlig at man sjekker om ledelsen i firmaet har klarert saken? Daimler fikk jo raskt avklart hva Henkel mente om Formel 1 straks de spurte. Det burde vel folkene hos Brawn GP også ha gjort? Det virker nesten som om de ønsket å bli lurt.

Og på toppen hos Brawn GP sitter tidligere nevnte Nick Fry. Som vi husker hadde Honda F1 ingen sponsorer, og Brawn GP har hatt svært få av dem i år. Dette tyder ikke på at Fry har den helt store erfaringen med å inngå sponsoravtaler. Likevel var han nylig i Abu Dhabi og holdt et foredrag for en forsamling arabiske forretningsmenn om temaet «sponsoravtaler i Formel 1». Sikkert nyttig for dem.

Jeg har egentlig aldri hatt sansen for Nick Fry. Helt siden teamet het Honda F1 har han gitt inntrykk av å være en arrogant type, som ofte uttaler seg om ting han ikke har greie på og som får de beste folkene til å slutte. (Den siste var Jenson Button).

Jeg kan ikke skjønne annet enn at Henkel-tabben må være Nick Fry sitt ansvar. Det vil forbause meg om Mercedes lar ham fortsette som sjef etter denne affæren.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar