fredag 4. desember 2009

Glipper det for David Richards enda en gang?

RenaultF1 logo Så sent som i går skrev jeg at den franske avisa L’Equipe hadde en historie som fortalte at David Richards og Prodrive var i forhandlinger om å overta Renaults Formel 1-team.

Men i dag rapporter en annen fransk avis – Le Parisien denne gangen – at det faktisk er to grupperinger som konkurrerer om å overta Renault F1, og at den nye interessenten er et selskap som man hittil har trodd var Prodrives partnere i forhandlingene.

Det har nå lekket ut fra Renaults hovedkvarter at de foruten tilbudet fra Prodrive også har fått et oppkjøpsforslag fra det Luxemburg-baserte investeringsfondet Genii Capital. Bak dette private investeringsselskapet står det to forretningsmenn, Gerard Lopez og Eric Lux. Genii Capital har investert i en rekke prosjekter rundt om i Europa, og står også bak selskapet Gravity Sports Management, som har avtaler med en del unge førere.

Le Parisiens kilder har røpet at Lopez og Lux ønsker å kjøpe minst 75% av Renault F1, men at de vil at teamet skal beholde Renault-navnet inntil videre. Dette gjør det kanskje litt enklere for Renault i forhold til å unngå å bryte Concorde-avtalen. Lopez skal også ha tilbudt seg å overta Renaults Driver Development Program og videreføre det som en del av Gravity Sports Management.

Tilbudet fra Genii Capital skal være førstevalget til Renault-sjefen Carlos Ghosn, selv om det gir Renault litt mindre penger for teamet. Geniis overtakelse skal også være godkjent av Bernie Ecclestone, noe som sikkert teller ganske tungt.

Problemet er bare at den nåværende ledelsen i Renault F1 ønsker seg David Richards, fordi de har tro på at hans erfaring og egenskaper gir teamet større sjanser for å komme tilbake til toppen i Formel 1. Det ryktes nå at mange viktige folk i teamet har tilbud om jobber hos andre team, og at de vil «hoppe av» dersom Lopez og Lux blir de nye eierne.

Jeg for min del liker ikke helt tanken på at et Formel 1-team skal eies og drives av et investeringsselskap. De er vel bare ute etter å tjene penger, og bryr seg vel mindre om det sportslige. Da har jeg mer sansen for David Richards og Prodrive. De driver i første rekke med racing, og vi så jo hva Richards fikk til de årene han var sjef for BAR Honda.

Dersom Prodrive ikke kommer seg inn i Formel 1 denne gangen heller, skjønner jeg ikke at de gidder å forsøke flere ganger. Jeg lurer litt på hva David Richards har gjort en gang i tiden, som gjør at han fortsatt er uønsket av sjefene i Formel 1.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar