torsdag 17. desember 2009

Førerkabalen - mens vi venter på Michael Schumacher

Sakte men sikkert begynner førerkabalen for 2010 å gå opp, men fortsatt er det en «konge» som ikke er kommet på plass. Jeg tenker da på Michael Schumachers forventede comeback hos Mercedes GP, som i øyeblikket er det store diskusjonstemaet – spesielt i tyske medier.

Nick Heidfeld er nok en av de få tyskere som håper at «nissen Schumi» skal beholde den røde Ferrari-nissedrakten på også etter jul, og at han ikke bytter til den sølvfargede Mercedesdrakten. Men jeg har sett at Mercedes ikke forventer noen avgjørelse i saken før etter nyttår, så Nick må nok feire jul i usikkerhet.

Siden siste oppdatering har Manor byttet navn til Virgin Racing og har ansatt Lucas di Grassi som partner for Timo Glock. Peter Sauber har fått plass i neste års startfelt, og har ansatt Kamui Kobayashi som den ene av sine førere.

Lotus F1 har fått på plass begge sine førere, som ble Jarno Trulli og Heikki Kovalainen. Renault F1 er overtatt av noen som kaller seg Genii Capital, og det har fått Robert Kubica til å vurdere om han skal bryte kontrakten han skrev mens Renault eide teamet.

Men som lista nedenfor viser er det ikke lenger så mange steder å gå. Av de fire teamene som fortsatt ikke har ansatt begge sine førere, er det vel bare Mercedes GP og Sauber som kan tenkes å være aktuelle for Kubica. Og begge steder er det allerede kø i døra, så det kan vel hende det er like greit å beholde plassen han har hos Renault.

Campos Meta har bekreftet at de fortsatt har Pedro de la Rosa som sitt førstevalg som partner til Bruno Senna, men at penger fortsatt er problemet. Dersom de la Rosa ikke finner sponsorer, er venezuelaneren Pastor Maldonado eller russeren Vitaly Petrov de mest aktuelle. Pedro de la Rosa har masse F1-erfaring men ingen penger. Maldonado og Petrov har sponsorer med penger, men ingen erfaring fra Formel 1.

En litt merkelig sak er at Toro Rosso egentlig har bekreftet at Jaime Algersuari har kontrakt med dem for 2010, men likevel har de ikke meldt dette inn til FIA. Algersuari mener selv han har en kontrakt som holder, men noe tyder på at det er en del penger som ikke er kommet inn på riktig konto ennå.

Bekreftede førere for 2010 (merket med rødt):

  • McLaren: Lewis HamiltonJenson Button
  • Ferrari: Fernando AlonsoFelipe Massa
  • Renault: Robert Kubica (?)hvem som helst?
  • Mercedes GP: Nico Rosberg - Michael Schumacher (Nick Heidfeld)
  • Red Bull: Sebastian VettelMark Webber
  • Toro Rosso: Sebastien BuemiJaime Alguersuari (?)
  • Williams: Nico Hulkenberg - Rubens Barrichello
  • Force India: Adrian SutilTonio Liuzzi
  • USF1: Alex Wurz - José María López - Jacques Villeneuve
  • Campos Meta: Bruno Senna - Pedro de la Rosa (Pastor Maldonado, Vitaly Petrov)
  • Virgin Racing: Timo GlockLucas di Grassi
  • Lotus F1: Jarno Trulli - Heikki Kovalainen
  • Sauber: Kamui Kobayashi - Nick Heidfeld (Giancarlo Fisichella, Christian Klien)

Som man ser er det bare seks ledige seter igjen nå, og av de nye teamene er det kun USF1 som ikke har fått på plass minst en av førerne. Men det er fortsatt mange som tviler på at USF1 vil klare å komme til start neste år, så det kan vel hende at førerne holder seg unna dem i det lengste. Alex Wurz er nevnt i tyske medier som en aktuell kandidat for amerikanerne, men det var snakk om «eine minichance» for at han skulle være interessert.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar