fredag 6. november 2009

Money for nothing

Kimi Tyske Auto Motor und Sport hevder at årsaken til at Kimi Räikkönen fortsatt ikke har skrevet under for McLaren, er at tilbudet han har fått gjør det mer lønnsomt for ham å ta et år fri. Sluttavtalen med Ferrari skal nemlig være utformet sånn at Kimi får 17 millioner euro av dem neste år dersom han ikke kjører for noen andre, men bare 10 millioner dersom han får seg jobb hos en konkurrent.

Tilbudet McLaren skal ha gitt Kimi skal være på 5 millioner euro, det vil si at han til sammen vil få 15 millioner euro for å kjøre for McLaren neste år. Det betyr at han vil tjene 2 millioner euro mer hvis han lar være å kjøre. Og 2 millioner euro er ca. 16,5 mill. norske kroner med dagens kurs, så det betyr jo litt for begge parter .

Jeg skjønner godt at Kimi ønsker å få det samme for å kjøre for McLaren som det Ferrari betaler ham, men det aner meg at det - som så ofte i slike sammenhenger – også er en pengegrisk manager inne i bildet. Jeg kan ikke skjønne at de to millionene er så viktige for Kimi, hvis han bare er sikker på at han får kjøre en konkurransedyktig bil. Han blir jo garantert ikke verdensmester hvis han ikke kjører, og det er vel det han er mest interessert i.

Men for en manager er jo 20-25 % provisjon av de ekstra to millionene sikkert mye viktigere. Money for nothing, spør du meg.

PS. Jeg satser på at Kimi og McLaren møtes på halvveien – to millioner er jo lett å dele på to.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar