søndag 22. november 2009

Om lange og korte penger

Frank Williams For noen dager siden solgte Frank WIlliams og Patrick Head en minoritetsandel i teamet sitt til den østerrikske investoren Tito Wolff. Ingen av partene vil si noe om hvor stor andelen er eller hvor mye Wolff har betalt for aksjene, men Sir Frank har presisert at salget ikke gir Wolff noen inflytelse over teamets drift.

Hensikten med salget er ifølge Frank Williams kun at de to eierne endelig skal få noe igjen for den jobben de har lagt ned i teamet gjennom alle disse årene. «Patrick og jeg har aldri tatt ut en penny fra driften i løpet av førti år, så nå var det på tide å betale noen regninger», er Sir Franks enkle forklaring.

Frank og Patrick har mange ganger tidligere fått tilbud om salg av andeler i teamet, men har alltid avvist det med den begrunnelsen at de ikke ville gi fra seg kontrollen. Nå har de tydeligvis fått et tilbud som gir dem penger, men som lar dem beholde kontrollen. Men det tok altså nesten førti år før de to kunne cashe inn en viss fortjeneste av arbeidet sitt. Det kan man kalle langsiktig innsats.

Ross Brawn Noen dager før dette solgte Ross Brawn og fire av hans kolleger i Brawn GP 75,1% av teamet til Daimler og det arabiske investeringsselskapet Aabar. Ifølge styreformannen i Aabar var kjøpesummen på 184,2 millioner dollar (ca. 1 milliard norske kroner), som altså skal deles på fem personer.

Når man vet at disse fem bare har eid Brawn GP siden i mars i år, kan man fort regne ut at de har tjent cirka 125 millioner kroner per måned. Hvor stor andel hver av de fem hadde er ikke kjent, men de betalte som vi vet bare ett pund for teamet, så det er vel stor sjanse for at de delte innsatsen likt.

Vi må også huske på at for dette ene pundet fikk de et team med en bil som Honda hadde brukt 1,5 milliarder på å utvikle, og i tillegg fulgte det med rundt 600 millioner kroner for at de skulle kunne drive teamet det første året. Mye for pengene, altså. Ett pund ble altså til en milliard på åtte måneder. Det kaller jeg raske penger.

Det er store forskjeller på inntjeningstiden hos eierne av det eldste og det yngste teamet Formel 1, med andre ord.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar