mandag 16. november 2009

Kjerringa mot strømmen

mercedes_f1 I en tid der andre bilfabrikker trekker seg ut av Formel 1 på løpende bånd, går altså Mercedes mot strømmen og øker sin satsing på sporten. Dette er klart etter at de i dag offentliggjorde den lenge kjente «nyheten» om at de kjøper seg inn i Brawn GP.

Formelt sett er det moderselskapet Daimler AG og det AbuDhabi-baserte investeringsselskapet Aabar Investments PJSC som til sammen kjøper 75,1% av aksjene i Brawn. Teamet vil bli døpt om til Mercedes GP, og bilene vil bli sølvfarget neste år.

Og Auto, Motor und Sport er 100 % overbevist om at Jenson Button nå ikke vil gå til McLaren, men at han blir teamkollega med Nico Rosberg i det «nye» teamet. Det er sikkert ganske viktig for Mercedes at startnummer 1 ikke forsvinner til en konkurrent, så det kan være noe i det AM&S påstår.

Grunnen til at Mercedes gjør dette oppkjøpet er helt klart fordi de har sett at den nye Concorde-avtalen – med reduserte kostnader og økte inntekter – gjør at Formel 1 fra 2010 ikke vil være det pengesluket det tidligere har vært. De har nok også funnet ut at det nå er mulig å kjøpe seg inn i et toppteam til en forholdsvis lav pris.

Mercedes har også lenge vært irritert over å måtte være en minoritetsaksjonær i McLaren, uten å kunne ta viktige beslutninger på egen hånd. I år ble det ekstra ille, fordi McLaren nektet dem å bruke suksessen til Brawn i markedsføringen av Mercedes. I tillegg likte de nok ikke at McLaren lanserte sin nye supersportsbil i Mercedes’ beste markeder.

Samarbeidet mellom de to selskapene skal likevel fortsette til i 2015, og McLaren vil frem til da ha tilgang til motorer fra Mercedes. Men nå må de betale for motorene, og mange insidere regner derfor med at McLaren vil bytte til egenproduserte motorer lenge før 2015.

Samtidig med Mercedes oppkjøp av Brawn, kjøper McLaren Group tilbake de 40 % av aksjene i selskapet som eies av Mercedes. Planen er at de to andre aksjonærene i McLaren, Ron Dennis og Mansour Ojjeh, skal benytte sin forkjøpsrett og overta disse aksjene innen utløpet av 2011.

For å komme seg ut av avtalen med McLaren lenge før den utløper, skal det også være avtalt at Mercedes betaler McLaren 200 millioner euro i kompensasjon. Så for McLaren var kanskje dette en bra deal på flere måter. Nå får de kanskje råd til å betale Kimi Räikkönen de ekstra millionene han forlanger.

McLaren skal fortsette med navnet Vodafone McLaren Mercedes, og med samme sølvfargede og røde dekor som i år.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar