torsdag 5. november 2009

Hvem vil ta over etter Bridgestone?

Bridgestone Etter at Bridgestone kom med sin uventede meddelelse om at de ikke ville fortsette som leverandør av dekk til Formel 1 etter neste sesong, har spekulasjonene gått om hvem som kunne være interessert i å overta. Men det virker ikke som om interessen blant dekkprodusentene er overveldende.

Michelin og Goodyear, som begge har levert dekk til Formel 1 i moderne tid, har allerede sagt at de ikke er interessert i å overta kontrakten etter Bridgestone fra 2011. Michelin ble skviset ut av Formel 1 for noen år siden, og er antagelig fortsatt forbannet på FIA. Goodyear trakk seg ut i 1998 mens de ennå var på topp, og sier de ikke har noen planer om å gjøre comeback.

Pirelli var med i konkurransen da Bridgestone fikk avtalen sist, men har nå uttalt at de ikke lenger er interessert i å bli leverandør til Formel 1. De prioriterer nå å lage racingdekk til biler som publikum kan identifisere seg med.

Andre aktuelle dekkleverandører skal være koreanske Kumho og japanske Yokohama, men ingen av dem har kommet med noen uttalelser ennå. Men etter at det ene japanske konsernet etter det andre nå rømmer fra Formel 1, er det vel lite sannsynlig at Yokohama har lyst til å gå inn. I Korea er kanskje stemningen mer positiv, nå når de endelig har fått tildelt et Formel 1-løp, men det blir foreløpig bare spekulasjoner.

Det kan altså virke som om FIA kan få problemer med å finne en ny dekkleverandør fra 2011. Det betyr ganske sikkert at når de endelig får presset noen til å ta på seg oppgaven, så vil dekk-kostnadene bli mye høyere for teamene enn det den er i dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar