onsdag 4. november 2009

Den enes død, den andres brød?

Toyota-crash I dag er det altså blitt offisielt at Toyota trekker seg fra Formel 1. Beslutningen skulle opprinnelig tas i et styremøte den 15. november, men ble siden fremskyndet til den 8. november. I går meldte japanske aviser at beslutningen allerede var tatt, og i dag kom bekreftelsen fra Toyota om at de trekker seg «med øyeblikkelig virkning».

Toyota ble aldri den suksessen i Formel 1 som mange hadde forventet, og med åtte år uten seier er det kanskje ikke så rart at de passer på å bruke finanskrisa som unnskyldning til å komme seg ut igjen uten å miste ansikt hjemme i Japan.

Toyota har jo skrevet under på den nye Concorde-avtalen, som juridisk sett binder dem til å være med helt til 2012, så man skulle jo tro at de hadde tenkt over fremtida. Men de har nok forhørt seg med Bernie om hvor mye han skal ha i erstatning, og funnet ut at det ble billigere å kjøpe seg ut enn å fortsette. Det er selvsagt trist å miste et team, men det kom vel egentlig ikke som noe sjokk at enda en bilfabrikk trakk seg.

Toyotas beslutning er imidlertid gode nyheter for «nye Sauber», som var helt avhengige av at noe slikt skulle skje. BMW lot jo være å skrive under på Concorde-avtalen fordi de hadde bestemt seg for å trekke seg, og skapte på den måten store problemer for teamets nye eiere, som mistet den siste ledige plassen til Lotus F1.

FIA godkjente påmeldingen fra Peter Sauber & Co. under forutsetning av at noen andre trakk seg, og nå kan altså de overta Toyotas plass. Det blir spennende å se om den mystiske nye eieren, Quadbak, viser seg å være seriøs, eller om BMW og Peter Sauber er blitt lurt av en gruppe smarte finansakrobater.

For Toyotas nye superreserve, Kamui Kobayashi, er Toyotas beslutning selvsagt dårlig nytt. Han var så godt som sikret fast plass neste år, etter de gode løpene i Brasil og Abu Dhabi. Nå får tiden vise om han har gjort så godt inntrykk at et annet team vil plukke ham opp. Sett i forhold til Romain Grosjean og andre rookies synes jeg absolutt at Kobayashi fortjener en plass i Formel 1.

Men for Nick Heidfeld kan det være gode nyheter at Toyota slutter. For i motsetning til teamkollega Robert Kubica har Heidfeld ikke skaffet seg noen ny arbeidsgiver for neste år, og skal man tolke noen av uttalelsene fra «Quick Nick» i det siste, er han svært interessert i å fortsette i sitt gamle team.

Her blir den enes død den andres brød i flere sammenhenger, med andre ord.

1 kommentar:

  1. Quick Nick har fått seg et nytt sete Kamui Kobayashi,timo har nytt sete Nico Rosberg å Sauber vil selv holde 20 prosent av sitt team som han gjorde under BMW han eier fabrikken også i sveits.
    De vil også kjøre med cosworth motor som williams,Campos matos,lotus,indfund.
    Kimi Raikkonen vil ta sabats år 2010.

    SvarSlett