mandag 19. oktober 2009

Webber vant, men Button sikret seg mesterskapet

Formula One World Championship Brasils Grand Prix 2009 ble et actionfylt og spennende løp, selv om det forventede regnet uteble. Det som vil bli stående i historiebøkene etterpå er at Mark Webber vant løpet, og at Jenson Button ble verdensmester. Men det var mye som skjedde før vi kom så langt.

Som så ofte før på Interlagos fikk vi en serie med uhell allerede i første sving, og sikkerhetsbilen måtte i aksjon. I smellen forsvant Jarno Trulli, Adrian Sutil og Fernando Alonso. Trulli mente Sutil var skyld i kollisjonen, og kjeftet og dyttet på tyskeren da han kom seg ut av vraket. Men dommerne var ikke enige med Trulli, og ga ham dessuten 10 000 dollar i bot for usportslig opptreden. Bare tull, synes jeg. Det var god underholdning, og spesielt i Brasil må man tåle litt latinsk temperament.

For Jenson Button betydde uhellene at han enkelt kunne klatre fra fjortende til niende plass, og med mer bensin ombord enn de fleste hadde han nå et godt grunnlag for å sikre seg de poengene han trengte. Han gjorde en god jobb med å kjøre forbi de som lå foran ham, og både Grosjean, Nakajima, Kobayashi og Buemi måtte etter hvert melde pass. Button kom til slutt i mål som nummer fem, og det holdt til å sikre tittelen før det siste løpet. Med flest seire av alle kan vel ingen si at han ikke er en verdig mester, selv om siste halvdel av sesongen ikke har vært like god som den første.

Buttons største utfordrer, Brawn-kollega Rubens Barrichello, klarte ikke det han måtte gjøre for å holde seg inne i mesterskapskampen. For ham gikk utviklingen i løpet motsatt vei av Button. Barrichello startet fra pole position, og havnet etter sitt tidlige pitstopp midt i trafikken. Her måtte han kjempe om plassene med både Sebastian Vettel og Lewis Hamilton, og mistet mye dyrebar tid på det. Til slutt ble dagen helt ødelagt med en punktering, og Rubens endte på åttende plass. Uflaks. Men for å bli verdensmester må man ha litt flaks også.

Det jeg kommer til å huske en stund fra dette løpet, er episoden i pitlane der Heikki Kovalainen kjørte avgårde med bensinslangen, og Kimi Räikkönen kom ut bak ham og ble dynket med bensin slik at Ferrarien tok fyr. Det kunne vært en scene i en actionfilm. Kanskje Kimi kan få jobb som stuntmann når han blir lei av Formel 1?
McLaren fikk 50 000 dollar i bot for hendelsen, og Heikki Kovalainen fikk 25 sekunder tidstillegg.

Han ble med det flyttet fra niende til tolvte plass på resultatlista. Som om det spilte noen rolle.

Jeg synes også jeg må trekke fram Toyotas debutant, Kamui Kobayashi, som erstattet den skadede Timo Glock. I mine øyne var dette dagens mann. Han gjorde en kjempeinnsats på en bane han aldri hadde kjørt på, og i en bil han har svært lite erfaring med. Han viste liten respekt for sine langt mer erfarne konkurrenter, og kjempet hardt og lenge for å unngå å bli forbikjørt av Jenson Button. Vi så også at han kjørte forbi Giancarlo Fisichella på en overbevisende måte helt på slutten av løpet. I forhold til andre ferskinger - som Romain Grosjean og Jaime Alguersuari - var Kobayashi i en helt annen klasse. Dette må vel være en av de mest lovende debutantene vi har sett på mange år?

Andre «vinnere» i Brasils Grand Prix i tillegg til Jenson Button er vel Robert Kubica (opp fra P8 til andreplass), Lewis Hamilton (fra P17 til tredjeplass), og Sebastian Vettel (fra P15 til fjerdeplass). Dette var førere som satset alt på at regnet ikke ville komme, og som hadde satt opp bilene for tørt føre. Det lønte seg.
Foruten Rubens Barrichello (fra P1 til åttende plass) ble de største taperne de som hadde satset på regn, slik som de to Willams-førerne. Men for Rosberg og Nakajima spilte det egentlig liten rolle etter hvert, for begge røk ut halvveis ute i løpet.

Med resultatene i Brasil passerte Sebastian Vettel Rubens Barrichello i kampen om andreplassen i poengsammendraget, mens Lewis Hamilton gikk opp på femteplass - ett poeng foran Kimi Räikkönen.
Brawn har allerede sikret seg konstruktørmesterskapet foran Red Bull, mens McLaren passerte Ferrari med ett poeng i kampen om den viktige tredjeplassen. For disse to teamene blir avslutningen i Abu Dhabi viktig, for det er stor forskjell på utbetalingen fra Bernie om man blir nummer tre eller fire i konstruktørmesterskapet.

Bra at det fortsatt er noe å kjempe om i det siste løpet også.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar