søndag 4. oktober 2009

Vettel vant på Suzuka. Muligheten er fortsatt til stede

Vettel_Suzuka09 Sebastian Vettel gjorde det han måtte, og tok seieren i Japans Grand Prix på Suzuka. Med det holder han liv i sin egen teoretiske mulighet til å kunne bli verdensmester. Jenson Button ble nummer åtte, og Rubens Barrichello nummer syv, i et løp som ikke var spesielt spennende.

Etter gårsdagens kvalifisering, som ble uvanlig hendelsesrik, var det alle endringene i startoppstillingen som førte til de største diskusjonene i dag. Før løpet startet kom det en helt ny startoppstilling fra FIA, der de hadde gjort flere endringer i den oppstillingen som ble offentliggjort i går.

På grunn av at straffene skal håndteres i den rekkefølgen forseelsene har funnet sted, ble det ganske håpløst for folk flest å skjønne hva som hadde skjedd. For det blir jo ganske forvirrende når syv førere - som alle ble straffet med fem plasser nedflytting av forskjellige årsaker – får tilsynelatende helt forskjellig behandling i praksis.

Rubens Barrichello ble bare flyttet en plass ned, Jenson Button mistet tre plasser, Alonso og Sutil fire og Buemi og Kovalainen tre. (Tonio Liuzzi var så langt bak at han ikke kunne komme lenger ned, så han rykket opp en plass i steden.)

For den uinnvidde er det lett å tro at FIA behandler førerne forskjellig. Adrian Sutil kvalifiserte seg på plassen foran Barrichello, og begge fikk samme straff. Men Sutil ble til slutt stående to plasser bak Rubens på griden, for en forseelse som i praksis skjedde samtidig for dem begge.

Jeg vet at det er reglene som gjør at det blir sånn, men hvor mange «normalt interesserte» seere skjønner noe av det? Og det er vel egentlig ikke bra at reglene er sånn, når man ser hvor urettferdig det blir.

Men for å komme tilbake til løpet, så var Sebastian Vettel aldri ordentlig truet av de som kom bak, og det virket som at han hadde full kontroll på Hamilton og Trulli. Lewis Hamilton passerte Jarno Trulli i starten, men for en gangs skyld klarte Trulli å følge strategien Toyota hadde lagt opp, og tok tilbake plassen da han var i depotet for andre gang.

Etter alle krasjene på kvalifiseringen kunne man jo regne med at det ville skje mye i løpet også, men det eneste uhellet av betydning var da Jaime Alguersuari satte sin Toro Rosso i dekkstabelen på runde 45. Da måtte sikkerhetsbilen ut, og der ble den til det bare var tre runder igjen av løpet.

Da restarten gikk trodde jeg at vi ville få noen forbikjøringer, men selv ikke da klarte Hamilton å komme seg forbi Trulli igjen. Jeg hørte at ingeniøren hans snakket på radioen om at det var feil på KERS-systemet, så det kan jo forklare saken. Robert Kubica gjorde også noen forsøk på å komme forbi Button for å få det siste poenget, men klarte det ikke. Det ble altså ingen endringer i rekkefølgen etter restarten.

Vettel har nå 69 poeng, Button 85 og Barrichello 71 og det er to løp igjen. Jeg minner om at Lewis Hamilton ledet med 17 poeng på Kimi Räikkönen på samme tid i 2007. Da vant Kimi VM med ett poeng etter å ha vunnet de to siste løpene, mens Hamilton bare tok to poeng.

Vinnere:

Sebastian Vettel, Red Bull 1. pl.
Feilfri kjøring fra start til mål. Plutselig er Red Bull den beste bilen igjen, og da er Vettel vanskelig å gjøre noe med. Men opphentingen av Button i VM kommer kanskje for sent.

Jarno Trulli, Toyota 2. pl.
Fint at Toyota fikk det til på  hjemmebane. Nå har de vært på pallen i to løp på rad, så bilen er kanskje ikke så håpløs likevel. Eller er det fordi førerne er oppsagt og teamet er truet med nedleggelse at alle skjerper seg nå?

Lewis Hamilton, McLaren 3. pl.
Hadde en god start, og fikk hjelp av KERS til å komme forbi Trulli. Men han hadde ikke mer fart enn Trulli, og klarte ikke å skaffe seg nok avstand til å holde på andreplassen etter depotstoppene.

Kimi Räikkönen, Ferrari 4. pl. 
Startet bak Nick Heidfeld, men kom seg forbi ham da de var i depot. Når man ser på hvor mye Fisichella fortsatt sliter, selv etter å ha kjørt noen løp med Ferraris F60, begynner man å forstå hvilken jobb Kimi har gjort i år. Men som vi har sett, så hjelper ikke det for å beholde jobben.

Nico Rosberg, Williams, 5. pl.
Nico var heldigere med timingen av pitstoppet nå enn i Singapore, for i dag var han akkurat på vei inn da Alguersuari krasjet. Det brakte ham et par plasser oppover på resultatlista. Han var også en av dem som tjente mest på omflyttingene på griden, for han kvalifiserte seg på P11, men fikk starte fra P7. Flaks og uflaks jevner seg ut i løpet av sesongen.

Rubens Barrichello, Brawn GP, 7. pl.
Som nevnt ble Rubens nesten ikke straffet for gulflaggepisoden på kvalifiseringen. Tapte en plass til Rosberg på grunn av sikkerhetsbilen, men må vel likevel være fornøyd med å komme i mål foran sin teamkollega. Rubens kan fortsatt bli verdensmester, men da må han gjøre det bedre på hjemmebane om to uker.

Jenson Button, Brawn GP, 8. pl. 
Tapte noen plasser i starten, men fikk dem tilbake da Kovalainen snurret rundt med Sutil. Tok ett viktig poeng på en middels god dag. Men ting tyder på at han vil slite med å ta poeng i de to siste løpene også, så det kan bli spennende i avslutningsløpet Abu Dhabi.


Tapere:

Adrian Sutil, Force India, 13. pl.
Sutil startet fra P8. Kvalifiserte seg på P4, men var en av dem som ble flyttet ned etter å ha ignoret gulflagg i går. Falt enda lenger ned i feltet da han snurret i et forsøk på å kjøre forbi Kovalainen. Klarte ikke å kjøre seg opp igjen. Force India er kanskje ikke så gode likevel?

Jaime Alguersuari, Toro Rosso, DNF
Alguersuari var en av de heldige som fikk forbedret sin startposisjon da de andre ble straffet. Startet fra P12, og var oppe på niende plass da han krasjet i den berømte 130R. Japans Grand Prix ble en dyr helg for Toro Rosso, med dette i tillegg til krasjene på kvalifiseringen. Det spørs om Frans Tost ikke begynner å angre på at han byttet ut Bourdais med en nybegynner.

Mark Webber, Red Bull, 17. pl.
Webber fikk helga ødelagt da han vraket bilen på lørdagens trening. Måtte starte bakerst og ble der, ikke minst på grunn av at han gjorde hele fem pitstopp. Det var visstnok nakkestøtten som løsnet og skapte problemer for ham. Da alt var i orden satte han løpets raskeste runde, og viste at han er like rask som Vettel når bilen fungerer. Dette var hans femte løp uten poeng, og nå er fjerdeplassen i sammendraget truet av Räikkönen og Hamilton.

Timo Glock, Toyota, DNS
Glock var uheldig på kvalifiseringen og krasjet stygt. Ble skadet i leggen og fikk ikke starte i løpet. I Singapore ble Glock nummer to, langt foran Jarno Trulli. Når man ser på Trullis prestasjon i dag, kan man jo tenke seg hvor irriterende det må være for Glock å bli skadet. Og kanskje kunne Toyota hatt to mann helt i teten?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar