søndag 11. oktober 2009

Uflaks for Glock, flaks for Kobayashi

Toyota-2009 Timo Glock ble mer skadet enn man trodde i smellen han fikk under kvalifiseringen på Suzuka forrige lørdag. Røntgenbildene viste at Glock i tillegg til skaden i foten også har fått en brist i en ryggvirvel, og dermed er han ute av Formel 1 på ubestemt tid.

Toyota har derfor bestemt at deres reservefører Kamui Kobayashi skal erstatte Timo Glock i Brasils Grand Prix om en uke. Japaneren kjørte Glocks bil under fredagstreningen på Suzuka, fordi Glock da hadde et snev av influensa. Men fordi Kobayashi ikke kjørte på lørdag, hindret reglene ham fra å kunne erstatte Glock i løpet på søndag.

Men nå får altså Kobayashi en ny sjanse, og nå får han bilen helt for seg selv i Brasil. Det er vel gode muligheter for at han får kjøre sesongens siste løp i Abu Dhabi også, for ryggskader er ikke noe man tar lett på i Formel 1. Dette er en sjanse Kobayashi bør ta godt vare på, for dersom Toyotas toppledelse bestemmer seg for å fortsette satsingen på Formel 1, er det stor sannsynlighet for at det vil sitte en japaner i ett av setene deres neste år.

For når Williams ikke lenger skal kjøre med Toyota-motorer, mister Kazuki Nakajima plassen sin hos dem, og da blir presset hjemmefra stort på Toyotas Formel 1-team. For det er viktig at det er japansk fører i Formel 1, og når ingen andre kan tvinges til å ansette en, blir Toyota nødt til å gjøre det selv.

Men Kazuki Nakajima har jo ikke akkurat overbevist i sin tid hos Williams, så dersom Kobayashi gjør en god figur i Brasil – og kanskje også i Abu Dhabi – bør han være en sterk utfordrer til å bli den Toyota satser på neste år.

Toyotas pallplasser i de to siste løpene tyder på at bilen er konkurransedyktig, og Kobayashi bør nok i det minste komme i mål foran Nakajima. Det burde være en overkommelig oppgave, selv om Kobayashi har fått kjøre svært lite med årets modell.

Jeg ser også at «gode», gamle Takuma Sato fortsatt er på jakt etter en plass i Formel 1, etter ett og et halvt år på sidelinja. Sato er fortsatt en superstjerne hjemme i Japan, og har sikkert også mange sponsorer som stiller opp med pengestøtte. Men som vi husker er han også ganske dyr i drift, og det er ikke sikkert at det veier opp for at han er svært rask når alt klaffer. Etter at han ikke fikk plass som reservefører hos Toro Rosso etter testene i fjor, tror jeg kanskje Formel 1-toget er gått for ham.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar