tirsdag 20. oktober 2009

Poenger før og etter Felipe Massas krasj

Massa_crash På ett eller annet merkelig vis må det ha skjedd en forandring i Formel 1 da Felipe Massa krasjet i Ungarn. For når man studerer poengtabellen, så går det et skille for svært mange førere akkurat ved Ungarns Grand Prix. Noen av de dårligste begynte å ta poeng fra og med dette løpet, mens alle de beste har tatt merkbart lite poeng siden da.

Utgangspunktet for denne betraktningen er at mange har kommentert dette forholdet når det gjelder Kimi Räikkönen. Og det er ikke så rart, for det virker nesten som om det har vært positivt for Kimi at teamet har hatt bare en fører å konsentrere seg om. Det er jo ikke noe nytt for Ferrari å være opptatt av bare en fører, men i disse tider er det en svakhet som de bør få gjort noe med. Uansett årsak er det et faktum at Kimi har tatt hele 38 poeng etter at Massa forsvant ut på båre, mens han bare hadde tatt 10 poeng før uhellet. (Massa hadde til sammenligning 22 poeng da han ble skadet.)

Men også utenfor Ferrari har det skjedd noe på samme tidspunkt. For eksempel er skillet før og etter Budapest enda større for Lewis Hamilton og McLaren. Hamilton begynte også å ta poeng for alvor i Ungarns Grand Prix, og han har vært enda bedre enn Kimi i siste halvdel av sesongen. Hamilton hadde tatt bare 9 poeng før Ungarn, men har tatt hele 40 poeng siden. Det er mer enn noen annen i denne perioden. Hans teamkollega Heikki Kovalainen har tatt hele 17 av sine 22 poeng fra Ungarn og utover, så hos McLaren er det tydelig at det har skjedd noe positivt akkurat da.

Hos verdensmesterteamet Brawn er forholdet helt omvendt, begge deres førere har tatt langt færre poeng fra og med Ungarns Grand Prix enn før dette løpet. Den nybakte mesteren Jenson Button hadde 68 poeng da han kom til Budapest, og har tatt bare 21 poeng siden. For teamkollega Rubens Barrichello er forholdet bedre, men 44 poeng før og 28 etter Ungarn er ganske stor forskjell.

Hos Red Bull er det like skjevt fordelt som hos Brawn. Sebastian Vettel hadde 47 poeng da han kom til Ungarn, og har tatt 27 poeng etterpå, mens Mark Webber har gjort det enda dårligere, med 45,5 før og 16 poeng etter. Og da er 10 poeng for seieren i Brasil regnet med.

Merkelig, ikke sant? Men å gi Felipe Massa skylden er vel å dra det for langt. Det er bare så rart at det snudde for flere team akkurat i det løpet der han ble skadet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar