torsdag 15. oktober 2009

Noen fakta om Autodromo José Carlos Pace

240px-Interlagos_2006_aerial Kommende helg kjøres Brasils Grand Prix i Sao Paulo, på en bane vi bruker å kalle for Interlagos. Men banen heter egentlig Autodromo José Carlos Pace, etter en av byens Formel 1-helter som døde i et flykrasj i 1977. Carlos Pace, som var navnet han brukte, tok faktisk sin eneste Formel 1-seier her på denne banen i 1975. På indre bane er det en gokartbane oppkalt etter byens aller største helt, Ayrton Senna.

Sao Paulo er for øvrig også hjembyen til  Rubens Barrichello og Felipe Massa, så interessen for Formel 1 er trolig større her enn de fleste andre steder i verden.

Autodromo José Carlos Pace er en spesiell bane på flere måter. Den er en av de få Formel 1-banene som kjøres «feil vei» – altså mot solas gang, noe som gjør at førerne får belastet en del nakkemuskler som ikke blir så mye brukt ellers i året. Spesielt tøff er siste del av runden, oppover bakken fra kurve 12 (Junção) mot avkjøringen til pitlane. Her er det full gass i 15 sekunder, og det svinger mot venstre hele tiden. At banen er svært humpete er heller ingen fordel, verken for fører eller bil.

Autodromo José Carlos Pace er bare 4,3 kilometer lang, og er en av de raskeste banene på kalenderen. En runde går derfor fort unna, og banerekorden er så lav som 1.11,473 (Juan Pablo Montoya, 2004). En forholdsvis lang pitlane gjør at de fleste velger en tostopp-strategi, med første stopp etter 20 – 25 runder.

Et annet særtrekk er at det ofte regner i Sao Paulo på denne tiden av året. Værvarselet sier at det vil komme tette regnbyger i år også, både under kvalifiseringen og løpet, noe som åpner for uventede resultater. La oss bare håpe at det ikke ender like kaotisk som i 2003, da løpet ble flagget av etter 54 runder med bare ni biler igjen på banen.

Autodromo José Carlos Pace er en bane av den gamle sorten, og avkjøringsområdene er derfor begrenset. Dette, kombinert med at det ofte regner, gjør at det ikke skal så mye til før sikkerhetsbilen må i aksjon. Statistikken forteller at Safety Car har vært ute åtte ganger i Brasils Grand Prix siden 2000, så det har nesten ikke vært ett løp her de siste årene som ikke har hatt en eller flere perioder med Safety Car.

Men det som er mest spesielt med denne banen er nok at den ligger hele 750 meter over havet. Den store høyden fører til at lufttrykket blir lavt, noe som påvirker både motoreffeekt, aerodynamikk og kjøling. Faktisk kan den totale motorytelsen bli redusert med 7 - 10% i forhold til andre baner, og dette merkes ekstra godt når det er så kupert som her. Det er derfor sannsynlig at bilene med KERS vil ha en stor fordel, og jeg blir ikke forbauset om både McLaren og Ferrari kommer høyt opp på resultatlista på søndag. (Men så var det dette regnet da…)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar