lørdag 31. oktober 2009

Lewis Hamilton på pole i Abu Dhabi

hamilton-abudhabi09 Det ser lyst ut for Lewis Hamilton før løpet på Yas Marina Circuit i morgen. McLaren-føreren tok pole position med en margin på nesten 0,7 sekunder, og selv om vekten viser at han starter med mindre bensin enn sine nærmeste konkurrenter, er tidsforskjellen uvanlig stor.

BBC har beregnet en såkalt «fuel adjusted grid» for de ti første, der tidene er korrigert for vektforskjellene. Den viser at selv om Hamilton hadde hatt like mye bensin ombord som Sebastian Vettel, ville han likevel ha vært nesten et halvt sekund raskere. Og ned til Mark Webber på tredje ville differansen vært over 0,7 sekunder. Så jevnt som det har vært tidligere i år er dette ganske imponerende.

Men slik banen i Abu Dhabi er konstruert passer den perfekt for årets McLaren-bil. Banen har to lange rettstrekker der McLaren får utnyttet KERS-kraften, og har ellers bare lavhastighets- og middels raske kurver, som bilen deres er best på. Den mangler helt høyhastighetskurver, noe som Red Bull-bilen takler langt bedre enn McLaren.

Den største overraskelsen i dag var vel kanskje at Sebastian Buemi kom seg helt til Q3. Men der ble konkurransen for hard for ham, og han endte på P10. Mange var nok også overrasket over at Fernando Alonso røk ut allerede i Q1, og at Kimi Räikkönen ikke kom lenger enn til Q2.

Men som oversikten nedenfor viser, har alle fra P11 (Kimi) og nedover fylt bensin til 30 runder eller mer. Det kan bety at de satser på å gjøre bare ett stopp i løpet, som totalt er på 55 runder. Alle som kjørte Q3 har betydelig mindre bensin, og har trolig planlagt å stoppe to ganger. Vi får se om det hjelper for Kimi og de andre bak i feltet.

Ellers lurer jeg på hvem som har godkjent den utrolig dumme underjordiske utkjøringen fra depotet. Det ser jo ut som de kommer ut fra en parkeringsgarasje. Her er det stor sjanse for at noen gjør en feilberegning og kjører i muren. Og hvis det skjer, blir pitlane stengt en stund. For her vil det ta tid å rydde opp.

Her er mine beregninger av første pitstopp:

Pos Fører Team Vekt Første stopp på runde
1 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 658,5 17
2 Sebastian Vettel RBR-Renault 663 19
3 Mark Webber RBR-Renault 660 18
4 Rubens Barrichello Brawn-Mercedes 655 16
5 Jenson Button Brawn-Mercedes 657 17
6 Jarno Trulli Toyota 661 18
7 Robert Kubica BMW Sauber 654,5 16
8 Nick Heidfeld BMW Sauber 664 19
9 Nico Rosberg Williams-Toyota 665 20
10 Sebastien Buemi STR-Ferrari 661,5 19
11 Kimi Räikkönen Ferrari 692 30
12 Kamui Kobayashi Toyota 694,3 31
13 Kazuki Nakajima Williams-Toyota 704 34
14 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 696,5 31
15 Fernando Alonso Renault 708,3 36
16 Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes 695 31
17 Adrian Sutil Force India-Mercedes 696 31
18 Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes 697 32
19 Romain Grosjean Renault 710,8 37
20 Giancarlo Fisichella Ferrari 692,5 30

Heikki Kovalainen måtte bytte girkasse etter problemene som førte til at han måtte bryte kvalifiseringen. Han er derfor flyttet ned fra P13 til P18.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar