lørdag 3. oktober 2009

Kvalifisering og startvekter på Suzuka

vettel_suzuka Kvalifiseringen for Japans Grand prix på Suzuka ble både dramatisk og langdryg, med tre krasjer som førte til utsettelser, og fem førere som ble straffet etter at de ikke respekterte gulflaggene.

Suzuka er en bane av den gamle typen, med grusfeller istedenfor avkjøringsområder med asfalt. Men det virket ikke som om førerne tenkte særlig mye på det, noe som fikk store konsekvenser for flere av dem.

Red Bulls Mark Webber var allerede ute av kvalifiseringen før den startet. Han krasjet på lørdagens trening og hadde ikke fått reparet bilen, så han må starte bakerst i morgen.

Som vanlig var det svært tett mellom bilene i Q1. Fra den beste (Vettel) til den dårligste (Liuzzi) var det bare 1,2 sekunder. Giancarlo Fisichella var denne gangen bare 0,5 sekunder langsommere enn Kimi Räikkönen, men likevel ble det bare P16 på den nye Ferrari-reserven.

Samme avstand var det mellom Kazuki Nakajima og Nico Rosberg, som vanlig i Rosbergs favør. Nakajima klarte bare P17 mens Nico gikk videre. Tonio Liuzzi ser ut til å være langt unna formen han viste på Monza. 0,8 sekunder langsommere enn kollega Buemi og bare P19.

Sebastien Buemi krasjet i Q1, men kom seg tilbake til depotet for egen maskin og klarte å komme seg videre til Q2 etter å ha fått en ny bakvinge.

Q2 ble ganske interessant, med to store krasjer som krevde berging. Først kjørte Jaime Alguersuari inn i dekkstablene, og deretter var det Timo Glocks tur. Glocks smell var ganske kraftig, og han ble sendt til sykehus med en liten skade i en fot. Det er fortsatt usikkert om han kommer til å starte i morgen.

Uhellene begrenset selvsagt den efffektive kjøretiden, og gjorde det ekstra hektisk på slutten. Mange førere ventet så lenge med å kjøre ut etter rødflaggingen at de i praksis bare fikk en skikkelig kvalifiseringsrunde i Q2. Nesten som en gammeldags kvalifisering, altså.

Og så, for å sette en ekstra spiss på Q2, presterte Sebastien Buemi å krasje enda en gang, like før tiden var ute. Denne gangen la han igjen en masse deler på banen, og gulflaggene kom ut. Dette ødela for Rosberg, Alonso og Kubica, som etter egne utsagn lettet på gassen da flaggene kom ut. Button og Barichello var også ute på banen da Buemi krasjet, men de lettet ikke på gassen i gulflaggsonen.

Alonso, Kubica og Rosberg kom seg ikke videre til Q3, i motsetning til de to Brawn-førerne. Men noen timer senere hadde FIAs dommere fått sett på telemetrien til de førerne som passerte gulflaggsonen, og dermed ble fire førere straffet med fem plassers nedflytting på griden.

Synderne var Alonso (som selv sa han hadde slått av på farten), Barrichello, Button og Sutil. Buemi fikk samme straff, samt en reprimande, fordi han kjørte videre på banen etter kollisjonen og hindret konkurrentene. (De fire første skal kanskje være glade for at straffen for å overse gulflaggene ble så mild, for da det samme skjedde med Jacques Villeneuve  her på Suzuka i 1997 ble han diskvalifisert. Det ble lagt inn protest og han fikk kjøre løpet, men han tok ikke poeng.)

Etter Buemis krasj trodde vel mange at Q3 ville bli en mer normal affære, men vi var knapt kommet igang før Heikki Kovalainen gikk sidelengs inn i dekkstablene med sin McLaren. Nytt rødflagg, og alle som var ute på banen fikk ødelagt forsøkene sine. Med bare åtte biler igjen gikk imidlertid resten av Q3 uten uhell, og Vettel kunne ta en overbevisende pole position foran Jarno Trulli og Lewis Hamilton.

Vettel må vinne i morgen for å holde mesterskapssjansen sin åpen, og med Button og Barrichello langt nede på griden kan han jo håpe på at ingen av dem vil ta poeng. Men da må han også holde unna for Lewis Hamilton i starten.

De fleste regnet vel med at Jarno Trulli hadde lite bensin ombord, for å kunne kvalifisere langt frem og gi Toyota et løft på hjemmebane. Men som vekten viser har Trulli like mye bensin som de andre, så det blir interessant å se hva han kan få til.

Kimi Räikkönen klarte bare P8, men er nå rykket opp til P5 etter at Sutil, Barrichello og Button er flyttet nedover. Kimi kjørte Q3 med de harde prime-dekkene, fordi han ikke hadde flere sett igjen av de mykeste dekkene til kvalifisering.

To outsidere i morgen blir Nico Rosberg og Robert Kubica, som nå er rykket opp til P7 og P8. Begge har mye bensin ombord, og kan i teorien ha planlagt å gjøre bare ett stopp. I så fall kan de bli en utfordring, selv for de aller fremste.

Det er fortsatt mange usikkerhetsmomenter omkring hvem som skal starte hvor i morgen, fordi det i tillegg til straffene også er flere som har byttet girkasser og andre ting på bilene. Dette er den startoppstillingen som er publisert nå, men FIA har tatt forbehold om at det kan bli endringer før løpet starter.

Med den blandingen av lette og tunge biler vi nå har fått på griden, kan det bli et spennende og morsomt løp i morgen, med mange forbikjøringer og dueller.

Her er mine beregninger av første pit-stopp i morgen:

Pos Fører Team Vekt Første stopp på runde
1 Sebastian Vettel RBR-Renault 658,5 17
2 Jarno Trulli Toyota 655,5 16
3 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 656 16
4 Nick Heidfeld BMW Sauber 658,5 17
5 Kimi Räikkönen Ferrari 661 18
6 Nico Rosberg Williams-Toyota 684,5 26
7 Robert Kubica BMW Sauber 686 27
8 Adrian Sutil Force India-Mercedes 650 14
9 Rubens Barrichello Brawn-Mercedes 660 17
10 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 682,5 26
11 Jenson Button Brawn-Mercedes 658,5 17
12 Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes 675 23
13 Giancarlo Fisichella Ferrari 661,5 18
14 Sebastien Buemi STR-Ferrari 665,4 19
15 Kazuki Nakajima Williams-Toyota 695,7 30
16 Romain Grosjean Renault 691,8 29
17 Fernando Alonso Renault 689,5 28
18 Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes 682,5 26
19 Timo Glock Toyota    
20 Mark Webber RBR-Renault    
  • Alonso, Barrichello, Button og Sutil er flyttet ned 5 plasser for ikke å ha respektert gulflagg
  • Buemi er flyttet ned 5 plasser for å ha hindret konkurrentene
  • Liuzzi og Kovalainen er flyttet ned 5 plasser på grunn av girkassebytte
  • Glock og Webber har byttet chassis og starter fra pitlane

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar