mandag 5. oktober 2009

Kimi og jeg er enige om avkjøringssonene

Kimi Kimi Räikkönen er ikke den som prater for mye, men han bruker å si det han mener når han en sjelden gang slipper journalistene innpå seg. I et intervju Autosport.com har gjort med ham etter Japans Grand Prix sier han en del interessante ting, både om sin egen fremtid og om sikkerheten i Formel 1.
Blant annet sier Kimi at han ikke har tenkt å kjøre for et team som ikke kan gi ham en vinnerbil neste år. Å surre rundt på tiendeplass synes han ikke er noe moro, da finner han seg heller noe annet å gjøre. Det vil si at det egentlig bare er Brawn og kanskje McLaren som er aktuelle for ham, ettersom Red Bull har fornyet førerkontraktene allerede.
Kimi har heller ingen interesse i å være en teambygger, slik som Michael Schumacher var hos Ferrari. Kimi vil at teamet skal gi ham en bil som er ferdig utviklet, og som han kan vinne løp med allerede fra starten av sesongen. Det er hans jobb, alt det andre er uinteressant. Noen vinnerbil har han jo ikke hatt hos Ferrari i år, så det kan vel hende han synes det er like greit å forlate teamet nå.

Men det jeg synes var litt morsomt med intervjuet, er at Kimi og jeg har samme mening om de enorme, asfalterte avkjøringssonene som de nye banene utstyres med. Jeg har alltid ment at banene ikke må bli så sikre at førerne kan gjøre hva som helt uten å bli straffet for det. Jeg synes det er greit at bilene av og til blir sittende fast i grusen når de ikke holder seg på banen. Når en fører gjør feil skal det få konsekvenser. Det synes Kimi også.
Suzuka er en bane av den gamle typen, med grus i avkjøringssonene og kort vei til dekkstablene. Etter de mange krasjene i helga, har flere uttalt at baneeierne burde ha brukt mer penger på å lage større og mer moderne avkjøringsområder. Men Kimi synes det greit at man blir hardt straffet for å gjøre feil.
Autosport: We saw this weekend quite a few big accidents, mainly from rookies. Some drivers complain that this is a bit of a dangerous circuit. What do you think?

Kimi: I think it is a dangerous sport. This is more a kind of old-style circuit. The new circuits have a lot of run-off with asphalt, so it makes no difference if you make a mistake, you can usually get back on the circuit. Here, if you make a mistake you are usually going to hit the wall and I think that is how it should be. You get punished for the mistakes and it makes it more exciting, and I think you need to be more precise.
Jeg håper Kimi ikke legger opp. Vi trenger noen førere som ikke er helt A4.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar