søndag 25. oktober 2009

Abu Dhabi Grand Prix sendes i HD – men ikke på Viasat?

yas marinaJeg bruker alltid å bla raskt gjennom F1 Racing før jeg legger det vekk, bare for å være sikker på at jeg ikke har oversett (eller glemt) noe interessant. Og i dag, da jeg bladde gjennom oktoberutgaven på nytt, fant jeg en liten notis jeg hadde ikke hadde lagt merke til tidligere. «Abu Dhabi set for HD» sto det.

Det viser seg at 2009 Ethiad Arways Abu Dhabi Grand Prix, som det første Formel 1-løpet i historien skal produseres og sendes i HD-kvalitet. Bernies selskap – FOM - som filmer alle løpene, skal bruke dette løpet som en test, og planen er at alle løpene neste år skal sendes i HD.

Bernie har tidligere sagt at han kunne tenke seg å sende i HD hvis etterspørselen ble stor nok, og etter det har BBC og flere andre europeiske tv-selskaper presset på for å få resten av verden med på denne oppgraderingen. Men ifølge Bernie er det likevel bare halvparten av alle som sender Formel 1 som er klare for å sende i HD.

Så spørs det bare om våre «venner» i Viasat er blant selskapene i «den riktige» halvparten, slik at vi her på berget får ta del i fremskrittet. Så langt jeg har funnet ut har ikke Viasat Sport HD noen sendinger fra Formel 1 på programmet kommende helg – alt ser ut til å gå på Viasat Motor, det vil si i SD.

Kanskje noen må gi Viasat et hint om hva vi ønsker?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar