lørdag 26. september 2009

Tyskernes store stolthet er engelsk

mercedes_logo Når man hører hvor mye skryt Mercedes-Benz får for sine Formel 1-motorer for tiden, må det jo være litt surt for tyskerne å tenke på at motorene faktisk er engelske. For Formel 1-motorene som McLaren, Force India og Brawn kjører med, bygges på den gamle Ilmor-fabrikken i England, som Mercedes-Benz har overtatt.

Historien fra Ilmors oppstart og til dagens Mercedes-suksess er lang: I 1984 startet  Mario Illien og Paul Morgan motorfabrikken Ilmor i Brixworth, Northamptonshire. Til å begynne med bygget de motorer til IndyCar, men etter hvert gikk de også inn i Formel 1. I 1991 leverte de motorer til Leyton House (også kjent som March), og i 1992 kjørte også Tyrell med Ilmor-motorer.

Gjennom Saubers inntreden i Formel 1 i 1993 fikk Ilmor et samarbeid med Mercedes-Benz, men tyskerne var i første omgang ganske skeptiske til den engelske fabrikken. Men når de så at det gikk bra med Sauber allerede det første året, kjøpte Mercedes-Benz 25 % av aksjene i Ilmor fra Chevrolet. I 1994 begynte Ilmor å merke motorene sine med "Powered by Mercedes-Benz", og i 1995 begynte samarbeidet med McLaren.

I 2001 døde Paul Morgan i en småflyulykke, og DaimlerChrysler begynte å kjøpe seg opp i Ilmor. I 2002 eide de 55 % av aksjene, og firmaet ble omdøpt til Mercedes-Ilmor. I 2005 ble DaimlerChrysler eneeier, og firmaet byttet navn til Mercedes-Benz High Performance Engines (M-BHPE). Samtidig sluttet Mario Illien i firmaet han hadde vært med å starte. Han tok med seg avdelingen Special Projects, som bygget motorer til Hondas Indy Racing League. Dette ble til et nytt frittstående selskap, Ilmor Engineering, som Illien nå eier sammen med Roger Penske.

Men tilbake til M-BHPE og Formel 1, så holder de fortsatt til den opprinnelige Ilmor-fabrikken i Brixworth. Her er det nå 450 ansatte, som kun bygger motorer til Formel 1. I år har de bygget 48 motorer med betegnelsen FO 108W, som mange nå mener er den beste Formel 1-motoren som finnes.

I augustnummeret av F1 Racing var det en reportasje fra M-B HPE. Artikkelen handlet først og fremst om det ekstra arbeidspresset fabrikken fikk da de tok på seg å levere motorer til Brawn også. Det ble plutselig 16 motorer ekstra som skulle produseres (33 % økning), uten at det gikk ut over den allerede planlagte produksjonen. Men som vi etter hvert har sett, gikk jo det ganske bra.

Jeg for min del kan ikke la være å bli imponert over en del andre ting hos M-BHPE, som for eksempel den ekstreme kvalitetskontrollen. For to år siden kunne det være en ytelsesforskjell på 10 hestekrefter mellom motorene de bygget (jeg synes jo det hørtes bra ut), og det var normalt at de skrotet et par av motorene på grunn av mistanke om feil. I år er det så å si umulig å måle ytelsesforskjeller mellom de 48 motorene de har bygget, og ingen motorer må kasseres på grunn av feil. Og her snakker vi om ekstremt små toleranser og enorme krefter.

Det er også interessant å lese at sjefsingeniøren hos M-BHPE – som for øvrig kommer fra konkurrenten Cosworth – forteller at en del av ytelsesøkningen de har fått til i år kommer fra forbedringer som Mobil har gjort på sine bensin- og oljeprodukter. Han lover også at de - til tross for at motorutviklingen fortsatt er frosset - skal klare å øke ytelsen til neste år også.

Det må jo være en fjær i hatten for engelske motoringeniører at Mercedes-Benz fortsatt lar dem bygge motorene i England. Det må bety at tyskerne i dette tilfellet har oppdaget at engelskmennene gjør en bedre jobb en de selv ville ha gjort. Men Mercedes-folkene går jo ikke akkurat ut og reklamerer med at motorfabrikken deres er engelsk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar