søndag 13. september 2009

Strategien avgjorde Italias Grand Prix

Monza pall Italias Grand Prix ble ikke så spennende som mange kanskje hadde håpet på. Med de store forskjellene i bensinvekt ble det dessverre langt mellom en del av bilene, og det var vel egentlig bare i starten og under pitstoppene at det var litt spennende. Ettterpå var det viktigst å beholde posisjonene inn til mål.

Men slik det så ut etter kvalifiseringen var det klart at strategien ville bli helt avgjørende, og nok en gang var det Brawn som best klarte å gjennomføre det de hadde planlagt. Som så ofte før var ett stopp bedre enn to på Monza, selv om Lewis Hamilton gjorde sitt beste for å motbevise det.

Med Brawns dobbeltseier i dag er vel egentlig konstruktørmesterskapet avgjort, for de leder nå med 40,5 poeng på Red Bull når det gjenstår fire løp av sesongen.

Førermesterskapet er fortsatt åpent, men det begynner vel nå å dreie seg om bare Button og Barrichello, for Vettel og Webber begynner nok å bli for langt etter til at de kan være noen egentlig trussel. Med seieren i dag tok Barrichello inn to poeng til på sin stallkamerat, og avstanden til Button er nå nede i 14 poeng. Det kan gå hvis Barrichello fortsetter å vinne, men da må han få flere inn mellom seg og Button.

Kimi Räikkönen fortsetter sin gode trend; dette er fjerde løpet på rad han er på pallen. Selv om han fikk tredjeplassen i gave av Lewis Hamilton denne gangen, er den like viktig for Ferrari i kampen om konstruktørpoengene. Og Kimi selv har tatt kraftig inn på de to Red Bull-førerne foran ham i det siste. En tredjeplass i fører-VM er faktisk innen rekkevidde dersom han fortsetter slik.

Ellers var det jo litt artig å se de to Toyotaene kjempe med hverandre om ellevteplassen. Det var jo nesten det eneste vi fikk av forbikjøringer og action i dag.

Vinnere:
Rubens Barrichello, Brawn GP, 1. pl
Rubens kjørte et feilfritt løp med en girkasse som mange trodde ikke var 100 %, og holdt sin stallkamerat bak seg når det gjaldt som mest. Nå har han vunnet to av de tre siste løpene. Kanskje det hjalp å blåse ut i media etter Tysklands Grand Prix?

Jenson Button, Brawn GP, 2. pl
Selv om Jenson sikkert skulle ha ønsket seg en seier i dag, er dette likevel et klart svar til alle journalistene – især de engelske – som lenge har mast om at Jenson ikke har tålt presset. Nå fungerer bilen som den skal igjen, og da leverer Jenson som bestilt.

Kimi Räikkönen, Ferrari, 3. pl
Kimi fortsetter å kjøre så fort som det er mulig med den bilen han har fått utlevert, og mer kan ingen forlange. Han begynner sikkert å bli lei av å se en Force India i speilet i løp etter løp, men så lenge han holder seg foran dem må vel Ferrari-ledelsen være fornøyd? I dag hadde han litt flaks, men det er jo ikke forbudt.

Adrian Sutil, Force India, 4. pl.
Selv om Sutil hadde en bil som var raskere enn Kimis i dag, er han sikkert fornøyd med endelig å ha tatt sine første poeng i Formel 1. Det har vært nært flere ganger, men nå er barrieren endelig brutt. Og hvis bilen er så god som de siste løpene tyder på, kan det bli flere poeng på Sutil. Nå har han kanskje også skjønt at det er tryggere å ligge bak Kimi enn foran ham.

Fernando Alonso, Renault, 5. pl
Alonso hadde KERS til rådighet denne gangen, uten at det så ut til å hjelpe ham særlig mye. Men han fortsetter å gjøre det beste ut av det, og han er vel en av de få i år som har prestert jevnt gjennom hele sesongen. Han ble nummer fem i Melbourne også, og har tatt poeng i svært mange av løpene etter det.

Nick Heidfeld, BMW-Sauber, 7. pl
Etter motorhavariet i kvalifiseringen måtte Heidfeld starte fra P15, men som så ofte før viste han at han er flink med mye bensin om bord. Dette kan bli en nyttig egenskap neste år, når bensinfylling blir forbudt. (Hvis han har jobb neste år, da.)

Tapere:
Heikki Kovalainen, McLaren, 6. pl

Etter den gode kvalifiseringen regnet mange med at Kovalainen ville bli en av de fremste i løpet, kanskje til og med vinneren. Men i steden for å henge på de tre foran seg, raste han bakover i feltet og ut av enhver seiersdiskusjon. Om det var dekk eller andre ting som var problemet vites ikke, men det er vel fare for at dette dårlige løpet kan ødelegge sjansen for en ny kontrakt hos McLaren.

Sebastian Vettel, Red Bull, 8. pl.
Det virker som om Red Bull har store problemer for tiden, mens Brawn er tilbake på toppen igjen. Ett poeng til Vettel i dag er ikke nok til å holde liv i mesterskapskampen. Men når bilen ikke går fortere, så hjelper det ikke å ha vunnet her før.

Lewis Hamilton, McLaren, 12. pl.
Hamilton skal ha kredit for at han forsøkte å ta kampen opp med Brawn-bilene, men så langt ut i løpet burde han ha skjønt at det ikke gikk. Men en fighter gir aldri opp, og da går det av og til galt. Avkjøring på siste runde og null poeng i stedenfor tredjeplass. Pluss i margen for innstillingen, men en taper, likevel.

Mark Webber, Red Bull, DNF
Dessverre for ble Webber ble han påkjørt av Robert Kubica rett etter starten. Det var nok en «racing accident», men for Webber betyr nok dette at han nå er ute av kampen om mesterskapet. Men han ville neppe ha tatt mange poeng i dag uansett, så det spilte nok liten rolle.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar