fredag 4. september 2009

- Nelson, it’s time to crash

Piquet_singapore08 Det er nå blitt kjent at Renault er innkalt til en ekstraordinær høring i FIAs World Motor Sport Council for å svare på beskyldningene om at Nelson Piquet Jr.’s krasj i Singapore Grand Prix i fjor var planlagt. Høringen skal finne sted i Paris den 21. september.

Påstanden om at Renault skal ha arrangert Fernando Alonsos seier i Singapore i fjor ved å gi Nelson Piquet Jr. ordre om å krasje på et avtalt tidspunkt, dukket opp sist helg på Spa. I løpet av helga innkalte FIAs dommere uten forvarsel flere av toppene i Renault-teamet, inkludert Flavio Briatore og Fernando Alonso, til avhør.

FIAs undersøkelser skal ha pågått i flere uker, og mange tror at det er Nelson Piquet Jr. som selv har gått til FIA med historien etter at han fikk sparken hos Renault. Og FIA har altså nå funnet det riktig å innkalle Renault til en høring i World Motor Sport Council. Det må bety at FIA har samlet nok informasjon til å mene at de har en sak mot Renault. Det høres ikke bra ut.

Dette er en trist sak, uansett om påstanden om fiksing av løpet er sann eller ikke. Dersom Nelson Piquet Jr. har kokt ihop en falsk historie som er god nok til at FIA har tatt ham alvorlig, så er det jo helt forferdelig. Selv om han er sur på Briatore etter behandlingen han fikk, så er saken alt for alvorlig til å brukes i en personlig hevnaksjon.

Men dersom påstandene er riktige, er det selvsagt enda verre. Da snakker vi om mye mer enn usportslig oppførsel, for dette er svindel som kan få både sportslige og økonomiske følger for de involverte. Det vil trolig føre til utestengelse fra all motorsport for lang tid for de som har vært med på noe slikt. I tillegg er det nok mange som vil kreve erstatning for både det ene og det andre, dersom noen blir funnet skyldig.

Uansett utfall kan den negative omtalen være nok til at Renault trekker seg fra Formel 1. Og Nelson Piquet er vel ferdig som racerfører uansett, for enten så har han vært med på en svindelaffære, eller så har han avgitt falsk forklaring. Ingen av delene er nyttige å ha på CV’en.

Når det gjelder selv hendelsen i Singapore, så husker jeg at det var mye snakk om at det virket mistenkelig at Piquet krasjet rett etter at Alonso hadde vært inne og fylt bensin, men de færreste klarte vel å tenke seg at det var planlagt spill. Det er alt for mange ukjente faktorer involvert til at man kan planlegge et slikt opplegg, tror jeg.

Dersom det skulle være sånn at Flavio Briatore hadde lovt Piquet Jr. at han skulle få fortsette hos Renault dersom han krasjet på et tidspunkt som passet for Alonsos pitstopp-strategi, så måtte mange andre i teamet også involveres for å kunne beregne riktig tidspunkt for krasjen. Det ville i seg selv innebære en stor risiko for lekkasje. Dessuten måtte planen klaffe i forhold til de andre deltakernes strategier, og i forhold til uventede ting som alltid skjer under et løp.

Og dersom alt hadde gått «som normalt» ville ikke Alonso ha vunnet løpet. For eksempel fikk Nico Rosberg en drive-through-straff for å ha kjørt inn i pitlane mens den var stengt, og han ble likevel nr. 2 – bare 2,9 sekunder bak Alonso. Og Felipe Massa ledet vel løpet helt til han kjørte avgårde med bensinriggen nedover pitlane, så det var en del flaks involvert også før Alonso kunne sikre seg seieren i Singapore.

Det blir interessant å få vite hva slags bevis FIA har klart å finne. I tillegg til avhørene har de jo tilgang til telemetridata fra Piquets bil, og radiosamtalene mellom teamet og bilene. Men jeg kan ikke forestille meg at FIA har et opptak av at Flavio åpenlyst sier i radioen: «Nelson, it’s time to crash».

En ting jeg kom til å tenke på etter at denne saken dukket opp, er bekreftelsen av at Fernando Alonso skal til Ferrari. Den ansettelsen skulle jo ifølge mange «insidere» offentliggjøres på Monza neste helg. Men det spørs vel om Alonso er særlig interessant som fører så lenge denne saken pågår.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar