lørdag 12. september 2009

Kvalifiseringen på Monza

hamilton_monza Kvalifiseringen på Monza ga oss to McLaren og en Ferrari på de to første rekkene på griden. Det kan se ut som om KERS er godt å ha på Monza også, men når man ser på bensinvektene blir det straks mer komplisert.

Og Force India viser på nytt at de ikke trenger KERS for å hevde seg, når banen ikke er altfor svingete. De fikk denne gangen begge sine biler videre til Q3; Adrian Sutil på P2 og «the comeback kid» - Tonio Liuzzi - på P7. Dette er egentlig helt utrolig, men viser at gode ingeniører kan få til bra ting selv med små budsjetter.

Selv om Fisichella nå får oppfylt drømmen sin om å kjøre Ferrari, så må han vel lure litt på om han kunne tatt pole igjen idag, dersom han hadde fortsatt hos inderne. P14 for Fisi var vel ikke helt som planlagt på hjemmebane.

Sutil er altså alene mot KERS-bilene til Hamilton, Räikkonen og Kovalainen fremst på griden. Skal vi tippe at han er på fjerdeplass etter første sving? Hvis ikke den gamle Ferrari-forbannelsen til Sutil dukker opp igjen da, og sørger for at han og Kimi avslutter Italias Grand Prix allerede i første sving.

De fire som konkurrerer om VM-tittelen står også denne gangen litt lenger ned i startfeltet. Brawn-førerne Barrichello og Button står på P5 og P6, mens Red Bull-førerne Vettel og Webber står helt nede på P9 og P10. Alle disse har mye bensin ombord, men det er de ikke alene om.

Det kan se ut som om alle, bortsett fra Hamilton, Sutil og Räikkönen, er på en en-stopp-strategi i morgen. Sånn sett har Kovalainen gjort en kjempegod kvalifisering, men det har også Barrichello og Button. Vektforskjellene gjør det vanskeligere å spå om utfallet i morgen, men vanligvis er ett stopp det beste på Monza.

De tre første trenger å skaffe seg tilstrekkelig stort forsprang før de skal inn for første gang, for å unngå å komme ut igjen bak noen som forsinker dem. Da kan to stopp fungere. Men klarer Kovalainen å henge noenlunde med lederbilene til pitstoppene begynner, kan han bli vinneren i morgen.

Ellers kan det se ut som om Brawn-førerne har et visst forsprang på Red Bull-gutta denne helga. Det ville være synd for spenningen i mesterskapet dersom Button begynner å dra ta mer poeng igjen. Vi får i alle fall satse på at Barrichello holder seg foran ham.

Lenger ned i feltet kan det virke som om motorbyggerne hos BMW har gått til protestaksjon mot nedleggelsen av teamet, ettersom både Heidfeld og Kubica røk ut i Q2 med motorhavari. Det sies at det faktisk var samme feil på begge motorene, og at de var helt nye og ubrukte. Hmmm.

Kubica har nå bare en ny motor igjen av de åtte tillatte, så han må regne med å ta en straff for motorbytte senere i år. Men slik BMW-Sauber har prestert hittil i sesongen, spiller det vel egentlig liten rolle.

Ellers merket jeg meg at begge Williams-bilene røk ut i Q1. Da blir det nok vanskelig for Nico Rosberg å fortsette med de gode plasseringene han har hatt i det siste. Pussig hvor fort det skifter i år.

Her er mine beregninger av første pitstopp i morgen:

image

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar