mandag 7. september 2009

KERS er på moten igjen

renault Før sesongen var KERS den store nyheten som skulle gjøre forbikjøringer enklere og Formel 1 mer spennende. Men det viste seg fort at teknologien var umoden, og når problemene ble større enn fordelene valgte flere av teamene å droppe KERS.

Men så snudde det plutselig. Først vant Lewis Hamilton i Ungarn med KERS i bilen, og så vant Kimi Räikkönen på Spa på grunn av at han hadde KERS. Neste løp er på Monza, og nå er KERS ikke lenger så dumt å ha.

For i dag har Renault – som ikke har brukt KERS siden Barcelona i mai - bekreftet at de også kommer til å kjøre med KERS på Monza. Ifølge Pat Symonds utgjør KERS et kvart sekund per runde på denne banen, og på kvalifiseringen mener de at fordelen  er enda større. Renault har også beregnet at fordelen med KERS i starten er 15 meter, fordi det er så langt til den første svingen her.

Så nå er det altså tre team som skal kjøre med KERS igjen - McLaren, Ferrari og Renault. Det gikk en stund rykter om at Red Bull også ville ta i bruk KERS for å få et forsprang på Brawn. Men den tanken har de visst lagt bort igjen, fordi forbudet mot testing gjorde risikoen for å mislykkes for stor.

En av grunnene til at Williams vurderer ny motorleverandør skal være at Toyota ikke vil hjelpe dem med å tilpasse motoren til deres spesielle KERS-enhet. Og Williams er ikke medlem i FOTA, så de kan kjøre med KERS i 2010 hvis de mener det gir dem en fordel.

Kanskje FOTA-teamene begynner å angre på at de ble enige om å ikke bruke KERS i 2010?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar