tirsdag 15. september 2009

Hvor mange team blir det i 2010?

FIA har i dag informert om at Team Lotus er innvilget en plass i Formel 1 som det trettende teamet for 2010-sesongen. Dette er et team som involverer Malaysias myndigheter og landets bilfabrikk Proton, som er eier av Lotus-navnet.

Lotus har fått ringreven Mike Gascoyne med på laget som teknisk direktør, og det kan jo bety at de ikke starter helt på bar bakke. Men det virker en smule naivt når Malaysias statsminister erklærer at bilene skal designes, bygges og testes i Malaysia, og at selv pitmannskapene skal være fra Malaysia. Det er greit med nasjonal stolthet, men dette blir litt i overkant.

Blir tidligere BMW-Sauber nummer fjorten?
Noen timer etter at FIA offentliggjorde at Lotus hadde fått den siste ledige plassen i 2010, slapp BMW nyheten om at de hadde funnet en kjøper til Formel 1-teamet sitt. Den nye eieren er et selskap som heter Qadbak, som eies av velstående sveitsiske og arabiske familier. Hva teamet skal hete etter overtakelsen, er ennå ikke kjent.

Spørmålet nå er bare om Qadbak har kjøpt katta i sekken, for etter FIAs eget reglement er jo alle plassene til neste år nå fylt opp. Og hva skal de med et Formel 1-team dersom det ikke får lov til å delta?

FIA forsøker derfor å få de andre teamene til å godta at «nye BMW-Sauber» kan bli team nummer fjorten. Her kan jo Renault-saken komme som en redningsplanke, for blir de sparket ut av Formel 1 (eller trekker seg frivillig) etter mandagens høring, så blir det plutselig en plass ledig for BMW-kjøperne.

Max tror at flere team forsvinner
Jeg vet ikke om Max Mosley vet mer enn alle andre, men han har sagt at han er redd for at det vil forsvinne flere team før neste års sesong kommer i gang. Han tror at ett eller to fabrikkteam vil falle fra, og han er heller ikke sikker på at alle privatteamene vil overleve vinteren.

Av fabrikkteam er det jo forholdsvis enkelt å peke på Renault og Toyota, for de er jo lette å identifisere på grunn av hendelser i det siste. Toyota mangler fortsatt budsjett for neste år, og Renaults skjebne avhenger av høringen i WMSC på mandag.

Men hvilke privatteam som kan ligge an til å bukke under, er vanskeligere å si. Muligens er det noen av de nye som sliter allerede, men det skule jo FIAs egne undersøkelser forhindre før de fikk klarsignal til å delta.

Force India har vært utpekt som et mulig offer for finanskrisen, men etter de gode resultatene de har oppnådd i de siste løpene bør de vel ha opparbeidet seg såpass mye premiepenger at de vil overleve.

Jeg for min del håper at vi beholder alle teamene, og ser gjerne at det blir fjorten team til neste år. De som får problemer er arrangørene, for det er flere baner som hverken har pitbokser eller andre fasiliteter til flere enn tolv team. Men det er vel det vi kan kalle et luksusproblem, dersom det skulle oppstå.

1 kommentar:

  1. ser at sjefene i renault trekker seg...Bra at juksemakere må slutte...

    Morten

    SvarSlett