lørdag 26. september 2009

Hamilton kan takke Barrichello for pole i Singapore

singapore09-kval Singapores Grand Prix er dessverre blitt mest kjent for Nelson Piquet juniors krasj der i fjor. Om det var for å holde standarden er ikke godt å vite, men i dag satte i alle fall Rubens Barrichello sin Brawn i muren 30 sekunder før Q3 var over. Det ble trolig avgjørende for rekkefølgen på griden, for de fleste av konkurrentene hans var ute på en avgjørende siste «flyer» da det røde flagget kom ut, og fikk ødelagt sine beste forsøk.

Barrichello måtte bytte sin mye omtalte girkasse før kvalifiseringen, og blir derfor flyttet fem plasser ned på griden. På grunn av krasjen endte han på P5, og skal altså starte fra P10 i morgen. Dersom alle hadde fått fullført sine siste forsøk, ville nok Barrichello ha havnet minst et par plasser lenger ned. Flaks i uflaksen for Rubens.

Spesielt ødeleggende var avflaggingen for Sebastian Vettel og Nico Rosberg, som begge var ute på noe som så ut som superrunder da de måtte avblåse. Det kan derfor hende at Lewis Hamilton kan takke Barrichello for at han står i pole position, for jeg tror han ville ha ramlet et par plasser ned dersom de to hadde fått fullføre. Nå står Vettel på P2 og Rosberg på P3.

Red Bull har dessuten Mark Webber på P4, så det kan se ut for at Red Bull er i ferd med å slå tilbake mot Brawn etter den dårlige innsatsen på Monza. For Brawn ble dette en dårlig dag, for Button kom ikke videre fra Q2 og starter to plasser bak Barrichello i morgen.

Lewis Hamilton har bensin til en runde eller to mer enn sine nærmeste konkurrenter, men bortsett fra Sebastian Vettel og Nick Heidfeld har alle de ti fremste på griden uvanlig like bensinvekter denne gangen. Så det kan bli hektisk i pitlane mellom runde 16 og 20. Slik jeg ser det kan det bli Hamilton og Rosberg som vil kjempe om seieren i morgen. Og en seier for Nico Rosberg ville jo vært ekstra morsomt, ettersom han ble nummer to her i fjor - bak Fernando Alonso.

Av andre det er verdt å nevne, så kom Force India ned på jorda igjen etter to gode løp. I dag falt begge bilene deres ut allerede i Q1, så det er tydelig at baner som krever mye downforce ikke passer dem. Det samme kan man også si om Ferrari, for Kimi Räikkönen endte på P13, og Fisichella sliter fortsatt med å forstå seg på Ferrarien. Han endte helt nede på P18 med 1,2 sekunder dårligere tid enn Kimi i Q1, så det var ikke mye å skryte av.

Men BMW må ha gjort noe riktig i det siste, for de har Heidfeld på P8 og Kubica på P9. Det er vel en stund siden de var så høyt oppe med bege bilene.

Nedenfor har jeg satt opp beregningen over når første pitstopp sannsynligvis kommer i morgen. Men så spørs det jo om det går så mange runder før Safety Car må ut. For som vi har sett skal det ikke store feilen til før det smeller i Singapore, og da blir det kolonnekjøring til banen er ryddet. Da ryker de opprinnelige strategiene, og de siste kan lett bli de første. Bare spør Fernando Alonso…

 

Pos Fører Team Vekt Første stopp på runde
1 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 660,5 19
2 Sebastian Vettel RBR-Renault 651 16
3 Nico Rosberg Williams-Toyota 657,5 18
4 Mark Webber RBR-Renault 654,5 17
5 Rubens Barrichello Brawn-Mercedes 655,5 17
6 Fernando Alonso Renault 658 18
7 Timo Glock Toyota 660,5 19
8 Nick Heidfeld BMW Sauber 650 15
9 Robert Kubica BMW Sauber 664 21
10 Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes 664,5 21
11 Kazuki Nakajima Williams-Toyota 680,7 27
12 Jenson Button Brawn-Mercedes 683 28
13 Kimi Räikkönen Ferrari 680,5 27
14 Sebastien Buemi STR-Ferrari 678 27
15 Jarno Trulli Toyota 690,9 31
16 Adrian Sutil Force India-Mercedes 693 32
17 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 683,5 28
18 Giancarlo Fisichella Ferrari 678,5 27
19 Romain Grosjean Renault 683 28
20 Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes 656 18

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar