fredag 25. september 2009

FIA gir motorfabrikantene noe å krangle om

merc_fo108t_f1 I forhold til mange av de andre nyhetene i Formel 1-verdenen de siste dagene, har vedtaket i WMSC om utjevning av motorytelser vakt forbausende liten interesse.

Men det kan vise seg at FIA med dette vedtaket har gitt motorfabrikantene en utfordring de vil slite med å bli enige om.
For det FIA faktisk sier i mandagens vedtak (som nesten bare var en bisetning i samme melding som vedtaket om ny løpskalender) er at dersom motorytelsene skal utjevnes, skal det denne gangen skje ved at de sterkeste motorene må redusere ytelsen. Det står: «...  should the teams wish to eliminate this performance differential, they may be allowed to do so by reducing the performance of the more powerful engines. No engine upgrades will be allowed».

Det som har skjedd, selv om motorutviklingen i henhold til reglene er «frosset», er at de flinkeste teknikerne likevel har funnet endringer de kan gjøre, som gir motorene deres litt ekstra krefter. Dette er lovlige justeringer som gjøres for å forbedre driftssikkerheten, men som samtidig gir en liten ytelsesforbedring. Når man får gjort mange slike endringer i løpet av en sesong så blir det noen hester til slutt.

I år som i fjor ser det ut til å være Mercedes og Ferrari som har vært flinkest til å finne disse små smutthullene, og som derfor har dratt fra, mens Renault og Toyota henger etter. Ekspertene hevder at forskjellen mellom Mercedes og Toyota nå er et sted mellom 20 og 30 hester, i favør av Mercedes.

I fjor høst fikk Renault en helt spesiell tillatelse til å justere opp ytelsen i sine motorer slik at de kunne hente inn forspranget de andre hadde skaffet seg. Og det var vel det FOTA håpet skulle skje på nytt da de ba FIA om tillatelse til «å utjevne ytelsesforholdet mellom motorene», som det så fint heter. Men Max har sikkert sett seg lei på at motorytelsene blir skrudd opp for hver sesong, og bestemte seg derfor for å snu saken på hodet og spille ballen tilbake til FOTA. Det FIA i praksis altså har sagt i vedtaket, er at de som har bygget de sterkeste motorene må gå med på å redusere effekten. Det blir det neppe så enkelt å få aksept for hos de det gjelder, kan jeg tenke meg.

Både McLaren og Ferrari er nok interessert i å beholde det forspranget de har skaffet seg på motorsiden, slik at de er i stand til å få en bedre sesong i 2010 enn de har hatt i år. Kutter de motoreffekten med 20 hester betyr det rundt to tideler dårligere rundetid på de fleste banene, og det er mye å gi fra seg når vi ser hvor tett det er blitt mellom bilene. Så denne saken kan sette enigheten i FOTA på en hard prøve, noe Max sikkert har hatt i tankene da vedtaket ble utformet.

Max har kanskje også tenkt litt på at det vil hjelpe de nye, Cosworth-motoriserte teamene, dersom de beste av konkurrentenes motorer blir litt svakere. Cosworth-motorene ble designet i 2006, og det er fortsatt stor usikkerhet om de vil være på høyde med de andre når sesongen starter. Cosworth selv mener de allerede nå er på nivå med Renault, og nesten på høyde med Ferrari, så det er kanskje unødvendig av FIA å gi dem en hjelpende hånd. Men de har sikkert ikke noe imot at Mercedes reduserer ytelsen med 20 hester.

Jeg for min del skjønner ikke helt hvor ideen om at alle motorene skal være like sterke kommer fra. Motorene en jo del av konkurransen mellom teamene i Formel 1, og hvis noen er flinkere til å finjustere motorene så er vel det helt greit? Ingen har påstått at Mercedes eller Ferrari har gjort noe som ikke er tillatt for å oppnå mer effekt, så da er det vel ingen grunn til at de skal redusere ytelsen igjen. Bortsett fra at de andre - som ikke har vært like flinke - etter FIAs vedtak kommer til å presse på for å få dem til å gjøre det.

Jeg er sikker på at Max kommer til å kose seg dersom FOTA begynner å krangle om dette seg imellom.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar