lørdag 19. september 2009

Ferraris nye pitstopp-sensor

ferrari-f1-pit_ Denne uka kunne jeg ha skrevet noe nytt om Renault-saken hver dag. Men den historien blir jeg bare i dårlig humør av, så den lar jeg ligge til WMSC har sagt sitt.

Derimot har jeg oppdaget en liten, men interessant sak i forbindelse med Kimi Räikkönens siste pitstopp på Monza. Som vi så ble han heftet noen sekunder, og jeg for min del trodde det var Kimi som holdt på å kvele motoren. Men nå har jeg funnet ut hva det var som skjedde.

For å unngå flere pinlige episoder med bensinslangen (a la Massa i Singapore i fjor) så har Ferrari nemlig montert en sensor på tilkoblingen for bensinslangen i bilen. Straks bensinslangen er tilkoblet registrerer sensoren det, og bilen «demobiliseres» slik at den ikke kan kjøres. Når slangen løsnes gir sensoren klarsignal, og «frigir» bilen til føreren igjen.

I Kimis tilfelle på Monza var bensinslangen på vei til å slippe da Kimi forsøkte å starte, men han var litt for tidlig ute. Sensoren slo derfor inn og holdt motoren på tomgang. Et sekund senere forsøkte Kimi på nytt, og da var alt OK.

Ferrari skal etter det jeg forstår ha brukt dette systemet i hele år.

Rart at ingen har tenkt på dette før, så mye tull som det har vært i forbindelse med pitstoppene. Men nå blir jo bensinfylling snart forbudt, så sånn sett kom løsningen litt i seneste laget.

1 kommentar: