tirsdag 29. september 2009

Alonso til Ferrari, men hva med de andre?

alonso De fleste har nå skjønt er at det bare er snakk om dager før Ferrari offentliggjør at Fernando Alonso skal kjøre for dem i 2010. Verken Ferrari eller Renault gidder lenger å benekte at avtalen er gjort. Det betyr at Kimi Räikkönen må flytte på seg, og det virker ganske sikkert at han går tilbake til McLaren.

Den spanske storbanken Santander skal sponse både McLaren og Ferrari fra neste år, og skal derfor ha gått med på å kjøpe fri Räikkönen fra kontrakten med Ferrari mot at han blir Lewis Hamiltons nye kollega. Det gir dem litt mer valuta for pengene enn om de slipper ham til et annet team. Men dette betyr også at Heikki Kovalainen blir ledig på markedet. Kanskje vil Renault ha ham tilbake, eller kanskje må han vente og ta en av plassene som blir igjen til slutt.

Andre ubekreftede sannheter går ut på at Robert Kubica skal overta Alonsos plass hos Renault, og at Nico Rosberg allerede har skrevet på for Brawn. Om det er Jenson Button eller Rubens Barrichello som må gå er det ingen som vet, men det mest sannynlige er vel at Rubens må finne seg et annet team (eller legge opp). Men det virker ikke som om Button er helt fornøyd med kontraktsforslaget han har fått, så det kan endre seg her. Men hvor kan Button både få bedre betalt og en like god bil som hos Brawn?

Nick Heidfeld har nok ikke lyst til å vente og se om «nye Sauber» får plass i Formel 1 til neste år, og han nevnes nå som en mulig erstatter for Nico Rosberg hos Williams. Her kjenner de Nicks kvaliteter fra før, og hans evne til å kjøre fort med mye bensin ombord kan bli en verdifull egenskap neste år, når bensinfylling blir forbudt. Det er nok heller ikke negativt i disse sparetider at Nick kjørte 40 løp på rad uten uhell før han ble torpedert av Adrian Sutil i Singapore sist helg. Billig i drift, med andre ord.

Williams jobber også for å finne en ny motorleverandør som kan erstatte Toyota, og det betyr at de kommer til å sparke Kazuki Nakajima, som har vært en del av avtalen med japanerne. Det er derfor ganske sikkert at årets GP2-mester Nico Hulkenberg vil få sin Formel 1-debut hos Williams neste år.

Toyota har fristilt både Jarno Trulli og Timo Glock, og teamet vil ikke få avklart om sjefene i Japan vil bevilge penger til en fortsatt satsing før i november. Dette gjør det vanskelig for teamledelsen å skrive nye kontrakter, og de kan bli sittende med få gode førere å velge mellom når den tid kommer. Hvis den kommer.
Hos Red Bull ble man tidlig enige med Vettel og Webber om å fornye kontraktene, og det virker ikke som om Toro Rosso heller har tenkt å gjøre noen endringer. Det samme gjelder Force India, som nylig tok inn Tonio Liuzzi som erstatter for Giancarlo Fisichella. Men her kan det hende at en av de ledige fra Toyota eller BMW-Sauber kan gi Liuzzi en overraskelse.

Apropos Fisichella, så har Luca di Montezemolo uttalt at de ikke kommer til å nekte ham å kjøre for et annet team i 2010, selv om han etter kontrakten skal være Ferraris testfører. Med det gjeldende testforbudet er det viktig å holde formen ved like, og da er det bedre at Fisi kjører for en konkurrent enn at han ligger på sofaen hjemme i Roma. Dersom «nye Sauber» får klarsignal av FIA til å delta, skal de bruke motorer fra Ferrari. Da er det nærliggende å tro at Fisichella kan få plass der som en del av samarbeidet. Christian Klien er i dag reservefører hos BMW-Sauber, og det er ikke usannsynlig at han vil rykke opp til fast plass dersom både Heidfeld og Kubica forsvinner.

Når det gjelder de nye teamene som allerede er godkjent av FIA, er det meste fortsatt usikkert. Ifølge Bernie er det fare for at minst ett av dem ikke kommer til å klare å stille til start neste år, uten at han kan bevise noe konkret. Både USF1 og Campos Meta har vært nevnt som mulige «døde hester», men det virker som om det står flere i kø for å overta plassene dersom de skulle falle fra.

De fleste regner med at de nye teamene vil prioritere å ta inn erfarne, men likevel billige førere, som kan sortere ut flest mulig feil på kortest mulig tid. De mest aktuelle er Pedro de la Rosa, Alex Wurz og Anthony Davidson. Men på grunn av kostnadene vil også førere fra lavere serier være attraktive å hente inn for de nye teamene. Dette gjelder for eksempel GP2-stjerner som Vitaly Petrov og Bruno Senna.


Dette betyr at parsammensetningen kan bli slik i 2010:
  • McLaren: Lewis Hamilton – Kimi Raikkonen
  • Ferrari: Fernando Alonso – Felipe Massa
  • Renault: Robert Kubica – Romain Grosjean (evt. Heikki Kovalainen eller Jarno Trulli)
  • Brawn: Jenson Button – Nico Rosberg
  • Red Bull: Sebastian Vettel – Mark Webber
  • Toro Rosso: Sebastien Buemi – Jaime Alguersuari
  • Williams: Nico Hulkenberg - Nick Heidfeld (evt. Rubens Barrichello)
  • Force India: Adrian Sutil – Tonio Liuzzi (evt. Nick Heidfeld eller Timo Glock)
  • Toyota: Heikki Kovalainen? – Kazuki Nakajima?
  • USF1: Alexander Wurz? - Bruno Senna? (Jarno Trulli? )
  • Campos Meta: Pedro de la Rosa? – Vitaly Petrov?
  • Virgin (Manor): Anthony Davidson? - Timo Glock?
  • Team Lotus: Jarno Trulli? - Bruno Senna?
  • Sauber: Giancarlo Fisichella? - Christian Klien?
De åtte første teamene tror jeg ikke skal være så helt av veien, men de seks siste blir selvsagt bare gjetninger. Men om noen uker vil mye være avklart. Men først må Ferrari bekrefte Fernando Alonso.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar