fredag 11. september 2009

Alonso ikke i FIAs søkelys i «crashgate»

alonso Nelson Piquet Jr.’s skriftlige forklaring til FIA om crashen i Singapore i fjor har nå lekket ut i media, og ut fra denne går det frem at det foreløpig kun er to personer i Renault-teamet som er involvert i den påståtte skandalen.

De to «skurkene» er ifølge Piquet Jr. Flavio Briatore og Pat Symonds, som han hevder kalte ham inn til et møte der de la frem forslaget om å krasje. Nelsinho sier at han der fikk instrukser om både når og hvor det skulle skje, for at det skulle gi best effekt for Fernando Alonso.

Flavio Briatore har uttalt at de ikke snakket om noen krasj på dette møtet, mens Pat Symonds sier at det var Piquet Jr. selv som foreslo at han skulle krasje, men at dette bare var «bare prat». Det styrker neppe saken for Renault at de to sjefene ikke husker det samme om en såpass alvorlig sak.

Det som kan gjøre saken vanskelig for Renault er at telemetridataene fra Piquets bil visstnok viser at han fortsatte å gi gass også etter at bakhjulene hadde mistet grepet. Dette er en helt annen reaksjon enn han hadde på rundene før, noe som har styrket FIA i troen på at krasjen var planlagt.

Dette høres ut som en dårlig sak for Renault. Dersom WMSC mener de er skyldig i å ha planlagt en krasj, og dermed har satt både førere, banemannskap og publikum i fare, blir Renault-teamet trolig sparket ut av Formel 1 uten nåde. Det er i så fall helt greit, synes jeg. Juksere trenger vi ikke. Men det er jo trist for alle de som ikke har vært involvert.

Og uansett utfall er dette en sak Formel 1 ikke trenger. Det har vært nok negativ omtale av sporten i det siste, om det ikke skulle komme en påstand om juks på toppen av det hele.

Men etter det jeg kan skjønne har ikke Piquet Jr. trukket Fernando Alonso inn i saken. Det ser ut for at han har vært ganske uvitende om det som skal ha skjedd. Det er jo i alle fall en positiv side av historien.

Nå får vi bare vente til saken har være oppe i WMSC den 21. september. Da får vi forhåpentligvis alle fakta på bordet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar