lørdag 22. august 2009

Valencia kvalifisering: McLaren først - Ferrari helt sist

Som forventet fikk Luca Badoer det tøft i sin første Formel 1-kvalifisering på ti år. Men at Ferraris reservefører skulle bli helt sist, og hele ett og et halvt sekund etter nykommer Jaime Alguersuari i Toro Rosso, var nok verre enn selv de mest pessimistiske hadde regnet med. Går det like dårlig i løpet i morgen kan jeg ikke skjønne at Ferrari lar Badoer få kjøre på Spa også.

Jeg synes egentlig litt synd på Luca Badoer, selv om det sikkert er moro å få kjøre Formel 1 igjen. Men dette viser helt tydelig at Ferraris mangel på ungdomsprogram er en dårlig strategi når de trenger en ny fører. Hadde de hatt en ung og lovende fører i GP2 slik Renault og Red Bull hadde, så hadde det ikke vært noe problem at Felipe Massa ble skadet.

McLaren ser på sin side ut til å ha fullført den snuoperasjonen de har jobbet med siden sesongen startet, og fikk for første gang i år begge sine biler i første startrekke. De har riktignok mindre bensin ombord enn mange av konkurrentene, men det virket også som om Hamilton hadde en enda bedre tid på gang når han avbrøt siste runde.

Heikki Kovalainen har fått klar beskjed om å skjerpe seg dersom han vil fornye kontrakten, og advarselen ser ut til å ha virket. Men det er klart at det også har skjedd mange fremskritt på bilen i det siste. Hamilton kjører for øvrig med en bil som har kortere akselavstand enn Kovalainens i dette løpet.

På plassene bak McLaren-førerne ser det ut for at Rubens Barrichello (P3) har et overtak på teamkollega Jenson Button (P5) denne helga, mens Sebastian Vettel (P4) ser ut til å trives mye bedre i Valencia enn Mark Webber i den andre Red Bull-bilen. Vettel blåste forøvrig motoren på formiddagens trening, og sørget for at mye viktig treningstid ble borte mens arrangørene forsøkte å rense banen for olje.

Som nevnt har McLaren kvalifisert med lite bensin i begge bilene, og de må inn et par runder før de to Brawn-bilene. Vettel og Alonso har også forholdsvis lite bensin ombord, mens Nico Rosberg og Mark Webber kan være ute noen runder lenger enn de andre. For Red Bull er dette en ny strategi, for tidligere i år har de to førerne deres kjørt kvalifisering med like mye bensin ombord.

Ellers kan kvalifiseringen i Valencia tyde på at BMW-Sauber har tatt et skritt fremover, med Kubica og Heidfeld på P9 og P10. Det samme gjelder Force India, som fikk Adrian Sutil inn på P12 og Giancarlo Fisichella på P16. Kanskje får inderne endelig sine første poeng i morgen?

Toyotas formkurve peker motsatt vei, og de fikk denne gangen Timo Glock på P15 og Jarno Trulli på P18. Det ser ut til at Toyotas første seier ikke kommer i år heller. De hadde muligheten tidlig i sesongen, men nå er de langt unna teten.

Seieren i morgen tror jeg vil gå til Lewis Hamilton eller Rubens Barrichello. Og hvis Kovalainen holder igjen Barrichello slik at Hamilton får en luke fra start, kan løpet være avgjort ganske tidlig. Men vi har jo sett før at Ross Brawn kan ha en «plan B» som overrasker alle, så vi får se hva som skjer etter at de første pit-stoppene er over.

Her er bilenes vekter og beregnede første pit-stopp:

Pos Fører Team Vekt kg Bensin kg Første stopp på runde
1 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 653 48 16
2 Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes 655 50 17
3 Rubens Barrichello Brawn-Mercedes 662,5 57,5 19
4 Sebastian Vettel Red Bull-Renault 654 49 16
5 Jenson Button Brawn-Mercedes 661,5 56,5 19
6 Kimi Räikkönen Ferrari 661,5 56,5 18
7 Nico Rosberg Williams-Toyota 665 60 20
8 Fernando Alonso Renault 656,5 51,5 17
9 Mark Webber Red Bull-Renault 664,5 59,5 20
10 Robert Kubica BMW Sauber 657,5 52,5 17
11 Nick Heidfeld BMW Sauber 677 72 25
12 Adrian Sutil Force India-Mercedes 672,5 67,5 23
13 Timo Glock Toyota 694,7 89,7 31
14 Romain Grosjean Renault 679,3 74,3 25
15 Sebastien Buemi STR-Ferrari 688,5 83,5 29
16 Giancarlo Fisichella Force India-Mercedes 692,5 87,5 30
17 Kazuki Nakajima Williams-Toyota 702 97 34
18 Jarno Trulli Toyota 707,3 102,3 36
19 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 678,5 73,5 25
20 Luca Badoer Ferrari 690,5 85,5 30

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar