torsdag 13. august 2009

Tre biler pr. team er en dårlig ide

Luca Ferraris store sjef, Luca di Montezemolo, er frustrert over at han likevel ikke fikk Michael Schumacher tilbake i Formel 1 i en av sine biler. Derfor har han nå tatt til orde for at alle teamene skal få starte med tre biler neste sesong, slik at Ferrari  får plass til den gamle mester i tillegg til de to som allerede har kontrakt. Men dersom di Montezemolo skulle få viljen sin – og alle teamene tente på ideen - ville vi altså risikere å få hele 39 biler til start neste år. Men ønsker vi det?

Da er vi i så fall tilbake til forholdene slik de var «i gamle dager» (på 1980-tallet). Da var det så mange team som deltok i Formel 1 at man måtte ha prekvalifisering for å sile ut de dårligste bilene før den ordinære kvalifiseringen. Den gangen var det 30 biler som fikk være med i den endelige kvalifiseringen, og 26 biler som fikk starte i løpet.

26 biler fortsatt det maksimale antallet FIA vil tillate i Formel 1-løp, og det kan man jo forstå. Prøv å se for deg 36 biler i gatene i Monaco eller på Hungaroring. Hvor mange runder med Safety Car ville det bli? Så en form for prekvalifisering ville bli nødvendig dersom tre biler per team ble tillatt, og alle møtte opp.

Men hvis Ferrari, McLaren, Renault, Brawn og Red Bull for eksempel stiller med tre biler, så behøver vel team som Campos, Manor, Force India, Toro Rosso og USF1 ikke engang å møte opp med to. For høyst sannnsynlig ville alle bilene fra de minste teamene falle ut i prekvalifiseringen, og vi ville få bare de mest ressurssterke teamene med i løpet. Er det en situasjon fansen vil ønske seg?

Og dersom vi da fikk tre Ferrarier og tre McLaren på de seks første plassene i løpet, så er det ikke sikkert folk flest ville synes det var så morsomt lenger. (Bortsett fra Ferrari og Schumi-fansen, selvsagt, for de bryr seg vanligvis ikke om de andre.)

Et annet forhold som taler mot forslaget fra di Montezemolo er at det naturligvis er dyrere å kjøre med tre biler enn to, slik at avtalen om å bruke mindre penger i de neste årene vil bli vanskelig å oppfylle. Og i år har vi jo sett at flere team – som McLaren og Renault - ikke har klart å få ferdig oppdateringer til to biler samtidig, så hva da hvis de skulle hatt tre biler å bekymre seg for?

Det er også svært få baner som har kapasitet til å ta i mot så mange biler. Det sies at det vil bli et problem for enkelte baner allerede når det kommer 13 team til neste år, fordi de ikke har pitbokser til alle. I Monaco er det det visstnok bare 24 pitbokser, og det er ikke er plass til å bygge flere.

Men dersom flere av de nye teamene ikke skulle klare å stille opp til neste år, vil imidlertid tre biler pr. team bli aktuelt. Og etter det jeg har hørt er det tatt med et punkt om dette i den nye Concorde-avtalen. Der skal teamene ha tatt ansvar for at det skal være minimum 20 biler på griden, og at de ved behov vil stille med 3 biler i enkelte team. Men der står det at hvilke team som skal kjøre med tre biler skal avgjøres ved loddtrekning når behovet oppstår. (Det står ikke at Ferrari skal få kjøre med tre biler hvis de har lyst til det.) Teamene som da trekkes ut til å kjøre med tre biler vil få lov til å øke budsjettet med 20% for det enkelte løpet, ut over det som er avtalt.

Det står for øvrig også i Concorde-avtalen at dersom et team får alle tre bilene på poengplass skal den tredje bilen ikke få poeng, verken for fører eller konstruktør. Men plasseringen beholdes, slik at bilene bak likevel ikke vil rykke opp og få poeng.

Det er altså mye som må skje for at Michael Schumacher skal få gjøre comeback i en Ferrari nummer tre neste år. Og det er vel ikke sånn at reglene blir endret for at en enkelt mann skal få kjøre?

Nei, Luca di Montezemolo må nok bare bite i seg skuffelsen og innse at Schumi-æraen er over for Ferrari.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar