mandag 24. august 2009

Toyota uten F1-budsjett for 2010

toyota09

BBC melder at Toyota i Japan ennå ikke har godkjent budsjettet som deres Formel 1-team har lagt fram for 2010. Toyotas ledelse vil vente til konsernregnskapet for første halvår er klart, før de vil ta en beslutning på om Formel 1-teamet skal få penger til driften også neste år. Dette vil utrolig nok ikke bli avklart før i midten av november i år.

Jeg synes dette høres ganske merkelig ut, for hvordan kan Toyota skrive under på en bindende avtale for tre år fremover uten å ha finansieringen i orden? Vi må vel anta at Bernie har sørget for at det er en paragraf i Concorde-avtalen som sier noe om hva det vil koste å trekke seg?

Jeg trodde faktisk det var sånn at alle som skrev under den nye Concorde-avtalen hadde forpliktet seg til å være med i Formel 1 de neste tre årene. Jeg oppfattet det slik at bilprodusentene nå hadde klarert på høyeste nivå at de skulle være med videre, slik at vi kunne få fred en stund. Det var jo derfor BMW gjorde helomvending i siste liten, og besluttet å legge ned teamet sitt.

Men jeg har hørt at det faktisk var Toyotas hovedsponsor,  Panasonic, som fikk overtalt ledelsen i Toyota fra å legge ned teamet i fjor, rett etter at Honda gikk ut med sin beslutning. Og nå skal altså Toyota-styret sjekke saldoen igjen før saken tas opp igjen på nytt. Heldigvis hører jeg at den nye presidenten i Toyota-konsernet er en stor motorsport-fan, så man kan jo håpe det er han som får det avgjørende ordet.

Toyota har også sagt fra seg rettighetene til å kjøre Japans Grand Prix i 2010 på sin egen bane, Fuji, for å spare noen millioner. Dette betyr pussig nok at Japans GP vil gå på Hondas bane, Suzuka, i tre år fremover.

Nyheten om det manglende budsjettet gjør jo at noen av de andre Toyota-relaterte sakene jeg skrev om i går, plutselig kommer i et annet lys. For det er klart at Frank Williams ikke vil ta sjansen på å få beskjed i november om at teamet hans ikke vil få motorer fra Toyota i 2010 likevel. Derfor jobber han nå for fullt med å finne en annen motorleverandør før de beste alternativene er opptatt.

Og Jarno Trulli har sikkert et lignende dilemma når han sier det ikke er pengene som er problemet i forhandlingene med Toyota. For det er jo liten vits i å skrive kontrakt med et team som kanskje blir nedlagt. Og i november er det fare for at de beste setene allerede opptatt, så da blir alternativene ganske dårlige for Jarno.

Nå begynner jeg faktisk å skjønne at Max Mosley hadde rett, når han sa at bilprodusentene ville forsvinne fra Formel 1 når de ikke lenger syntes det lønte seg. Kanskje det er like greit å bli kvitt dem, og få inn andre som er mer opptatt av racing enn av markedsføring?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar