onsdag 19. august 2009

Reglene for 2010 er offentliggjort

FIA-buss FIA har i dag lagt ut den endelige versjonen av de tekniske og sportslige reglene for 2010. Dokumentene er datert 24. juli, men er altså ikke offentliggjort før nå.

Det ser ut for at det meste vil bli som i år, og at FOTA ikke har fått gjennomslag for alle ideene sine. Det blir for eksempel ikke kortere løp eller endringer i poengberegningen, og den som har tatt flest poeng skal fortsatt bli verdensmester. Heldigvis.

Reglene for tillatt antall motorer og girkasser endres heller ikke, og det blir fortsatt ikke lov til å teste i sesongen. At det ville komme et forbud mot å fylle bensin under løpene har vi visst om lenge, og dette forbudet er nå bekreftet svart på hvitt.

FIA har ikke endret på den grunnleggende kvalifiseringsprosedyren, men antall biler som slås ut i hver omgang er justert på grunn av at det vil starte flere biler neste år. Med 26 startende vil de åtte dårligste bilene falle ut etter Q1, og deretter vil åtte til bli borte etter Q2, slik at man står igjen med ti biler i Q3. Skulle det bare bli 24 deltakere, vil det forsvinne syv biler i Q1 og Q2, og med 22 biler vil det bli seks som blir eliminert i Q1 og Q2.

Minimumsvekten på bilene økes fra 605 kilo til 620 kilo i 2010. Dette er fortsatt vekt inklusive fører med fullt utstyr, og er en endring som flere av førerne har ønsket seg for å unngå slankehysteri.

KERS vil fortsatt være tillatt neste år, selv om FOTA-teamene er blitt enige om at de ikke skal bruke det. Så dersom Williams finner ut at de skal ta sitt egenutviklede svinghjulssystem i bruk, så kan ingen hindre dem.

Dette er de viktigste tingene jeg har funnet i farten. Men som vi vet kan det komme endringer senere, dersom teamene gir sin enstemmige tilslutning.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar