søndag 23. august 2009

Nyheter og rykter en søndags formiddag

Etter at Concorde-avtalen er undertegnet og krangelen i Formel 1 har dødd ut, har teamene fått tid til å begynne å tenke på neste sesong. Og i år får vi visst en «silly season» både for førere og motorer, for det har kommet ut nyheter om begge deler i de siste dagene. Men det svirrer også noen andre rykter som er ganske interessante.

De viktigste nyhetene involverer Toyota. Frank Williams har fortalt at han har bedt Toyota om å bli løst fra avtalen om levering av motorer for 2010, og at han har hatt samtaler med de andre bilfabrikkene for å finne en ny motorleverandør. I øyeblikket skal Renault være svært interessert, ikke minst fordi Red Bull har snakket om å kutte ut Renault til fordel for Mercedes-motorer fra neste år. (Men det er bare lov å levere motorer til to team, så da må vel Brawn eller Force India ut?)

Om det er penger eller andre ting som gjør at Williams ønsker å komme seg ut av avtalen med Toyota vites ikke, men da kan de i alle fall bli kvitt Kazuki Nakajima, som helt klart er en del av avtalen med Toyota. Da blir det plass til Nico Hülkenberg.

Og førervalg er neste Toyota-relaterte sak, for teamets president, John Howett, har fortalt at de sliter med å få til en ny avtale med Jarno Trulli. Avstanden mellom partene skal være stor, og Howett sier sjansen er stor for at de ikke klarer å bli enig med Trulli. Ledig plass til Kazuki Nakajima?

Det virker som om de fleste teamene nå forsøker å komme i posisjon dersom det skulle vise seg at ryktet om at Fernando Alonso går til Ferrari neste år er sant. Da regner alle med at førermarkedet vil «løsne», og at mange førere vil bytte team i løpet av høsten. For min del velger jeg å tro på Kimi Räikkönen, som har sagt at han har kontrakt med Ferrari ut 2010, og at han ikke har noen planer om å bryte den.

Av andre saker som er verdt å nevne er at Red Bull vurderer å prøve seg med KERS på Spa, for å se om de kan få et forsprang på Brawn. Det virker som et risikabelt forsøk, når de kun får testet det på fredagen før løpet. Men det er mulig at de er desperate nok til å prøve alt for å få en verdensmester. Kanskje de vil gjøre et forsøk med KERS bare i Sebastian Vettels bil, i og med at han er lettere enn Mark Webber.

Ellers går det rykter om at Heikki Kovalainens gode form kommer for sent til å berge plassen hos McLaren, fordi Nico Rosberg allerede skal ha sagt ja til å gå til McLaren fra neste år. Det høres litt rart ut, fordi Kovalainen fikk offentlig beskjed om å skjerpe seg, men man vet jo aldri.

Et interessant rykte til slutt: Finanskrisen har endelig nådd Force India-eier Vijay Mallya, som har fått store problemer med å holde liv i sitt indiske fly- og bryggeri-imperium. Ryktene forteller at dette også har gått ut over Force India, som skylder store beløp til Ferrari og Mercedes-Benz for motorleveranser de siste to årene.

Dette skal ha fått David Richards og Prodrive til å vurdere å gi Mallya et bud på Force India. Prodrive kom jo ikke med blant de tre nye teamene neste år – angivelig fordi Richards ville bruke motorer fra Mercedes, noe FIA ikke likte.

Men motorvalget skal være svært viktig for Richards, fordi han planlegger å bruke Mercedes-motorer i de nye Aston Martin-modellene. Overtar han Force India slår han to fluer i en smekk: Han får Prodrive inn i Formel 1 og en Mercedes-avtale på kjøpet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar