mandag 17. august 2009

McLaren prøver seg med trafikklys

mclaren_pitstopp Vi husker fra i fjor at Ferrari prøvde seg med varsellys ved depotstoppene. Vi så også at systemet ikke fungerte så  veldig bra, og at de sluttet å bruke lysene etter å ha gjort et par blemmer. Siste gang vi så lysene var vel i Singapore.

Men lyssystemer i en eller annen form ser ut til å være på moten i Formel 1, for nå viser det seg at McLaren i all stillhet har begynt å bruke et system med lys som varsler dem om trafikken i pit-lane.

De har to røde lys montert på den bakre bommen over depotruta. Lysene er koblet til en sensor som overvåker et område av pit-lane, omtrent en garasjelengde oppover.

Dersom sensoren registrerer at det er en bil i denne sonen vil lysene fortsette å lyse rødt, og McLarens «lollipopp-mann» må holde deres bil igjen, selv om den er klar. Hvis det ikke er en bil i sensorens sone skifter lysene til grønt, og McLaren kan slippe sin bil ut i pit-lane.

Tanken bak dette er at «lollipopp-mannen» skal kunne konsentrere seg om å følge med på om bensinfyllingen og dekkskiftet er ferdig, istedenfor å måtte bruke oppmerksomheten sin på trafikken i pit-lane.

Systemet ble innført ved Ungarns Grand Prix, og sies å ha fungert etter hensikten.

Det er mulig dette systemet høyner sikkerheten og reduserer risikoen for kollisjoner i pit-lane. Men som vi så i Ferraris tilfelle så er det uansett en menneskelig faktor involvert, og lysene tilfører bare et ekstra element som må overvåkes. Om det er lettere å se to røde lys enn en hel Formel 1-bil, kan man jo lure på. Gjør noen en feil, så hjelper det ikke med all verdens lyssignaler.

Man kan jo også lure på om det er verdt bryet for McLaren å bruke ressurser på slike remedier. Vi så jo at dommerne ikke reagerte på at Red Bull slapp Mark Webber ut akkurat det Kimi Räikkönen kom forbi, så kanskje McLaren til syvende og sist bare kommer til å tape tid på trafikklysene sine?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar