fredag 14. august 2009

Mange penger går tapt når BMW legger ned

Kubica_Sakhir-2009 Jeg leste i dag et intervju med Dr. Mario Theissen, som forteller at BMW-Sauber skal fortsette å utvikle bilen også i siste halvdel av sesongen, selv om de altså har bestemt seg for å legge ned teamet etterpå. Nå høres det ikke så veldig fornuftig ut å bruke penger på en bil som snart skal skrotes, men det virker ikke som om BMW tenker fornuftig lenger. Tanken bak det å bruke penger på å gjøre bilen raskere, skal være at det da vil bli lettere å finne en kjøper til teamet. Nå har jo BMW avvist en interessert kjøper allerede, så det kan jo tyde på at de forventer seg en mye høyere pris enn det Peter Sauber ville betale. Ja, hvis de venter til julenissen kommer, så kanskje…

Men dagens intervju med Theissen får meg til å tenke på en sak jeg leste for noen dager siden, nemlig at undertegningen av den nye Concorde-avtalen også innebar utbetaling av en god del penger til teamene. For som en del av avtalen skal Bernies selskap ha forpliktet seg til å betale ut omkring 180 millioner USD (ca. 1,1 mrd. kroner) til teamene som undertegnet avtalen, innen fem dager.

Disse pengene er teamenes andel av inntektene som er opptjent i perioden fra mai 2006 til desember 2007, men som Bernie har holdt tilbake inntil en ny Concorde-avtale var på plass. Som lokkemat for å få teamene til å skrive under hadde Bernie lagt inn en dobling av teamenes andel av inntektene i denne perioden, i forhold til det de har fått før. Dette var en egen avtale Bernie gjorde med teamene da den gamle Concorde-avtalen utløp i 2006.

I tillegg skal avtalen med Bernie innebære at teamene får etterbetalt en ekstra andel av inntektene for perioden 2004-2007. Dette beløper seg til 182 mill. USD (ca. 1,1 mrd kroner). Pengene skulle etter avtalen utbetales i fem avdrag fra utgangen av 2008 til utgangen av 2012, det vil si ca. 36,5 mill. USD for hvert år. Avdragene for 2008 og 2009 ble utbetalt nå, sammen med hovedbeløpet.

Dette betyr at de ni teamene som skrev under på Concorde-avtalen for to uker siden, nå skal ha fått utbetalt ca. 170 millioner kroner hver fra Bernie og CVC. Det ryktes at Williams og Force India fikk mesteparten av sine andeler utbetalt allerede da de meldte seg på til 2010-sesongen, men dette er ikke bekreftet.

Men nå kommer jeg til det viktigste: BMW-Sauber skrev som kjent ikke under på Concorde-avtalen, og har derfor ikke krav på å få utbetalt fem øre av pengene fra Bernie. Deres andel blir etter det jeg forstår delt mellom de andre ni teamene.

Ikke rart at Peter Sauber var forbannet for at BMW ikke ville selge ham teamet før fristen for å skrive under Concorde-avtalen gikk ut. Denne etterbetalingen, pluss det som avtalen med Bernie sikrer av fremtidige inntekter, ville vært nok til å drive teamet videre under de nye budsjettbegrensningene som er avtalt.

BMW må nok også regne med å få et erstatningskrav fra Bernie. De skrev under på avtalen med ham i 2006, og der har de forpliktet seg til å være med i Formel 1 til og med 2012. Så isteden for å få utbetalt sine opptjente penger av Bernie for den tiden de har vært med i Formel 1, må de kanskje betale ham en god slant for å komme seg ut.

Det kan vise seg å bli en kostbar omlegging av strategien for BMW.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar