lørdag 8. august 2009

Hvor langt vil Bernie strekke seg for å få Montreal tilbake på kalenderen?

PC08 0607 GRANDPRIX22 Sist mandag gikk Bernie Ecclestone ut i media på sin vanlige, offensive måte, og sa at forhandlingene om en ny avtale med Montreal «i prinsippet» var så godt som ferdige. Han var klar på at Kanadas Grand Prix ville være tilbake på kalenderen igjen neste år, og at den nye avtalen skulle gjelde for syv år.

Men det viste seg etter hvert at forhandlingsmotparten – byen Montreal - ikke kjente seg helt igjen i Bernies fremstilling av saken. Et par dager senere måtte Bernie derfor moderere seg og si at «vi gjør vårt beste for å få det til å gå i orden».

Og ifølge kanadiske aviser må Bernie ofre mye for at avtalen skal bli en realitet, for tilbudet byen Montreal har kommet med skal være på 75 millioner dollar for fem år, noe som er betydelig mindre enn det tilbudet Bernie avslo i fjor. Tilbudet skal imidlertid også innebære en garanti for at Bernie får resten av det Montreal skylder ham fra tidligere år.

I fjor tilbød byen Montreal Bernie en femårsavtale på 110 millioner dollar. I tillegg var de villige til å la ham få 25% av overskuddet og alle inntektene fra stadionreklamen. Prosentene av overskuddet ville neppe utgjort så mye, men reklameinntektene var beregnet til 20 millioner dollar. Men Bernie på sin side krevde 175 millioner dollar over fem år, og som kjent ble det ingen avtale.

Bilfabrikkene har nylig bundet seg til Formel 1 for tre nye år gjennom den nye Concorde-avtalen, og har helt klare forventninger til at det skal kjøres løp i deres viktigste marked, Nord-Amerika. Men CVC, som sitter med rettighetene til Formel 1 og har store lån som skal betales, har lagt opp til at inntektene skal øke med 10% i året. Det passer derfor dårlig for CVC å begynne å gi rabatter til arrangørene.

På den andre siden har CVC et behov for å tekkes bilfabrikkene, for å unngå bråk med dem frem til Concorde-avtalen skal fornyes igjen. CVC må nok også ta inn over seg at løpene på Circuit Gilles Villeneuve alltid har vært utsolgt, mens for eksempel «nye markeder» som for eksempel Tyrkias Grand Prix, har gått for nesten tomme tribuner. Det liker ikke bilfabrikkene.

Bernie har havnet mellom barken og veden her. Det blir interessant å se hva han gjør nå.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar