lørdag 15. august 2009

Fakta om forbikjøringer

raik_ferr_sepang_2009 Ett av hovedmålene med de nye reglene for aerodynamiske hjelpemidler som ble innført før årets sesong, var å gjøre forbikjøringer enklere. Frontvingene ble mye bredere, og bakvingene tilsvarende mye smalere enn før. Etter at sesongen er halvkjørt og vel så det, kan det være interessant å sjekke om målet er oppnådd.

En bane som ofte trekkes fram som håpløs når det gjelder forbikjøringer, er Circuit de Catalunya i Barcelona. Ser man på tallene for denne banen ser det veldig bra ut, for i årets Spanias Grand Prix var det dobbelt så mange forbikjøringer som året før. Men problemet er dessverre at det i 2008 bare var to forbikjøringer, mot altså fire i årets løp. Det er jo ikke rare greiene, uansett år.

Å telle opp forbikjøringer og sammenligne med året før er ikke helt enkelt, blant annet fordi ikke alle forbikjøringer er reelle. For eksempel kan det være tekniske problemer som fører til en forbikjøring. Regnløpene kan selvfølgelig heller ikke telles med.

Men teller man antall «virkelige» forbikjøringer i de sammenlignbare løpene, så har det vært 67 forbikjøringer i 2009 mot 58 i 2008. Det er jo et fremskritt, men forbedringen er så liten at den like gjerne kan skyldes tilfeldigheter. Det er i hvert fall ikke nok til å si at de nye reglene har vært en suksess.

Her er en opptelling F1 Racing har gjort av løpene i år og i fjor (første runde er ikke regnet med):

Løp 2008 2009 Endring
Australias GP 13 22 + 9
Malaysias GP 5 16 (delvis vått)  
Kinas GP 9 54 (regn)  
Bahrain GP 13 16 + 3
Spanias GP 2 4 + 2
Monacos GP 21 (regn) 4  
Tyrkias GP 11 9 - 2
Englands GP 32 (regn) 9  
Tysklands GP 19 (Hockenheim) 16 (Nürburgring) - 3

En årsak til at det ikke er blitt flere forbikjøringer, kan faktisk skyldes de andre nye reglene som også ble innført i år. For KERS, som skulle gi mer kraft og hjelpe til ved forbikjøringer, har jo stort sett bare blitt brukt til det motsatte - å hindre forbikjøringer. Og den doble diffuseren, som ble godkjent på grunn av «et hull» i de nye reglene, har også gitt bilene bedre marktrykk enn det FIA hadde forutsatt. Effekten av de forandrede vingene ble derfor ikke så stor som man hadde tenkt seg.

En annen sak som har mye å si for om det blir forbikjøringer eller ikke, er om førerne ser at de har behov for å kjøre forbi. I moderne Formel 1 har jo førerne lenge sett at den enkleste måten å komme forbi en konkurrent på, er ved å ha en bedre pitstopp-strategi. Derfor kan vi jo håpe på at vi får se flere forbikjøringer neste år, når bensinfylling ikke lenger blir tillatt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar