søndag 12. juli 2009

Webber vant fortjent på Nürburgring

Webber-Vettel_TysklandsGP09 Tysklands Grand Prix ble et brukbart spennende løp, der Ross Brawn etter beste evne forsøkte å få sine biler opp på nivå med Red Bulls. Men det lyktes ikke denne gangen heller, og Red Bull tok sin andre dobbeltseier på rad. Og for første gang i år var det ingen fra Brawn på seierspallen, for Felipe Massa tok sin første pallplass i år.

Ross Brawn innrømmet etter løpet at de kvalet med lite bensin for å komme lengst mulig frem på griden. Ikke fordi tre stopp var den beste strategien, men ganske enkelt for å komme lengst mulig frem og dermed forsøke å unngå uhell i starten.

Dagens mann:
Mark Webber, som vant sitt første Grand Prix i overlegen stil, til tross for en drive through straff. Med det samme virket straffen hard, men i reprise ser vi at det er greit. Og Webber innrømmet tabben etterpå, men sa at han ikke så Barrichello før det smalt.

Vinnere:

Nico Rosberg, Williams. Kjørte seg opp fra P15 til 4. plass. For en gangs skyld gikk det den riktige veien med Nico og Williams. Dette viser at teamet faktisk er på vei oppover, slik jeg har ment en stund nå.

Felipe Massa, Ferrari. Opp fra P8 til 3. plass. Holdt Vettel bak seg lenge på grunn av KERS. Plasseringen er i overkant av det Ferrari kan regne med for tiden, hvis både Brawn og Red Bull leverer som normalt.

Fernando Alonso, Renault. Opp fra P12 til 7. plass. Bekrefter at Alonso var svært uheldig i kvalifiseringen. I det siste stintet i dag satte Alonso raskeste rundetid flere ganger. Det tyder på at Renault kanskje er på bedringens vei. Men hvorfor var ikke Alonso raskere tidligere i løpet?

Timo Glock, Toyota. Opp fra 20 til 9. plass. Godt kjørt av Glock, men mye skyldtes nok en-stopp strategien. Det kan se ut som om nedturen fortsetter for Toyota, til tross for teamets enorme ressurser.

Giancarlo Fisichella, Force India. Opp fra P18 til 11. plass. Vi så flere ganger at Fisi faktisk kjørte forbi og fra konkurrentene, så «inderne» må ha gjort store fremskritt i det siste. Jeg spådde at de ville ta poeng i Tysklands GP, og hadde Adrian Sutil vært litt kaldere hadde jeg fått rett. Kanskje tipset går inn i Ungarn?

Tapere:

Adrian Sutil, Force India. Falt ned fra en sensasjonell kvalifisering på P7 til 15. plass, etter en unødvendig krasj med Kimi Räikkönen. Det var dumt av Sutil å presse så hardt når han kom ut fra pitlane. Kimi skal ikke behøve å kjøre av banen for å gi plass til ham. Enda en «racing error» av en fører som ikke er vant til å kjempe så langt opp i feltet.

Lewis Hamilton, McLaren. Ned fra P5 til 18. plass. Det er flott å ta starten, men å komme gjennom første sving teller også. Kunne kommet høyt opp på resultatlista i dag hvis han hadde bremset litt tidligere inn i første sving.

Rubens Barrichello, Brawn GP. Falt ned fra P2 til 6. plass. Brawn hadde ikke sjanse mot Red Bull-bilene i dag, og Rubens fikk i tillegg løpet forstyrret av en sviktende bensinpumpe i sitt andre pitstopp. Men som Ross Brawn sa om Rubens etter løpet: «Med ellevte beste rundetid vinner man ikke noen løp». Rubens er i ferd med å bli «årets sutrekopp».

Kimi Räikkönen, Ferrari. Startet fra P9 men måtte gi seg med tekniske problemer. Det er ikke enkelt å være Ferrari-fører i år.

Nelsinho Piquet, Renault. Ned fra P10 til 13. plass. God (heldig?) kvalifisering, men straks det ble alvor begynte problemene. Ikke så mye nytt fra den kanten, med andre ord.

 

Noen konklusjoner etter løpet:

Red Bull har fortsatt et stort forsprang til Brawn så lenge det er kjølig vær. Men i Ungarn blir det sannsynligvis varmere, så da blir det kanskje jevnere igjen.

Buttons forsprang i VM-sammendraget minker, og VM er mer åpent enn på lenge. På de to siste løpene har Vettel og Webber tatt 18 poeng hver, mot Buttons 7. Alle disse tre kan fortsatt vinne VM i år. Men hva med Barrichello? Nei, han får neppe lov å vinne så lenge Button er med i kampen. Det bør han snart forstå, og slutte å klage på urettferdig behandling.

Minker gjør også Brawns ledelse i konstruktørmesterskapet. Red Bull har tatt 50 poeng på de tre siste løpene mot Brawns 26. Nå er differansen bare 19,5 poeng.

 

Snart oppsagt?
Nelsinho Piquet, Renault
Sebastien Bourdais, Toro Rosso

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar