lørdag 11. juli 2009

Tysklands GP – kvalifisering og pitstopp-strategier

Er det ikke typisk! Når jeg for en gangs skyld ikke hadde mulighet til å se kvalifiseringen, kom selvfølgelig sensasjonene på rekke og rad. Da jeg satte meg foran PC’en i kveld for å sjekke resultatene, var naturlig nok det første jeg så at Mark Webber hadde tatt pole foran de to Brawn-førerne, med Vettel på fjerde plass. Ingen store sensasjoner her, tenkte jeg. Men det var jo morsomt at Webber hadde fått det til - for første gang i karrieren.

Men så oppdaget jeg at det fulgte to McLaren-biler på de neste plassene. OK, tenkte jeg, de har vel gjort en ekstra innsats for å roe ned Mercedes-sjefene på hjemmebane. Lite bensin og noen nye oppgraderinger kan ha gjort susen. Men så sto det jaggu en Mercedes til på plassen etter, med Force India til «fornavn». Foran begge Ferrariene! Hmmm…

Og som om ikke det var nok, så sto Nelsinho Piquet på P10, mens Fernando Alonso var på P12. Da begynte jeg å se nærmere på tidene, og forsto fort at det har vært varierende forhold, spesielt i Q2.

Da har kanskje ikke bensinmengden spilt så stor rolle som den ellers gjør i kvalifiseringen. Men det er likevel interessant å se at det for en gangs skyld er de to Brawn-førerne som har minst bensin ombord, fulgt av Lewis Hamilton og de to Red Bull-førerne. Mark Webber og Sebastian Vettel kan kjøre 6-7 runder mer enn sine to hardeste konkurrenter før de må inn for første gang, så forskjellen er uvanlig stor. Enten så har Ross Brawn funnet ut at tre stopp er løsningen i morgen, eller så har Red Bull økt forspranget de hadde på Silverstone. Jeg tror det siste er mest sannsynlig.

Det som kanskje er mest interessant, er at Adrian Sutil har svært mye bensin i sin Force India. Kommer det mer fuktighet ned fra himmelen i morgen kan Sutil faktisk være i stand til å ta teamets første poeng. Han har vært svært nær ved et par anledninger, så det er på høy tid hvis han skulle klare det i morgen. Men alle de som står rundt ham på griden har KERS, så han bør nok passe seg i starten.

Men vinneren i morgendagens Tysklands Grand Prix vil etter all sannsynlighet være Mark Webber. Hvis ikke regnet lager for mange komplikasjoner. Da vet vi jo aldri hva som kan skje.

Her er de tørre tallene:

Pos Driver Team Vekt kg Bensin kg Første stopp
1 Mark Webber Red Bull-Renault 661 56 20
2 Rubens Barrichello Brawn-Mercedes 647 42 14
3 Jenson Button Brawn-Mercedes 644 39 13
4 Sebastian Vettel Red Bull-Renault 661 56 20
5 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 654,5 49,5 17
6 Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes 664 59 21
7 Adrian Sutil Force India-Mercedes 678,5 73,5 27
8 Felipe Massa Ferrari 673,5 68,5 25
9 Kimi Raikkonen Ferrari 674 69 25
10 Nelson Piquet Renault 676 71 26
11 Nick Heidfeld BMW Sauber 681 76 28
12 Fernando Alonso Renault 668,2 63,2 23
13 Kazuki Nakajima Williams-Toyota 683,6 78,6 29
14 Jarno Trulli Toyota 683,7 78,7 29
15 Nico Rosberg Williams-Toyota 689,6 84,6 31
16 Robert Kubica BMW Sauber 673,5 68,5 25
17 Sebastien Buemi Toro Rosso-Ferrari 674,5 69,5 25
18 Giancarlo Fisichella Force India-Mercedes 662,5 57,5 20
19 Timo Glock Toyota 662,3 57,3 20
20 Sebastien Bourdais Toro Rosso-Ferrari 689,5 84,5 31

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar