onsdag 1. juli 2009

Status halvveis i sesongen

Nå er så godt som halve sesongen kjørt, og det er et litt lengre opphold til det neste løpet. Det er lite som skjer, og til og med Max Mosley har vært ute av nyhetene i flere dager. Derfor tenkte jeg at det kunne være riktig tidspunkt for å summere opp teamenes innsats så langt, og hva jeg tror vil skje videre i sesongen.

Brawn GP (105 p)
Brawn har vært årets store overraskelse. Egentlig burde vi jo ha skjønt hva som ville skje allerede før sesongen startet, for Hondas satsing på 2009-sesongen var enorm. Fem vindtunneller var i samtidig drift, og det sies at Honda brukte rundt en halv milliard euro (4 mrd. kroner) på utviklingen i løpet av 2008. Kanskje ikke rart at de fikk kalde føtter når finanskrisen kom?

Men at Brawn skulle bli så overlegne hadde nok ingen trodd. Det har vært de som har sammenlignet med Ferrari i de beste Schumi-periodene, selv om det vel er å trekke det litt langt. Men på Silverstone så vi at forspranget var oppspist av Red Bull, så nå blir spørsmålet om Brawn har noe å svare med. Mange tror at de kommende banene passer Brawn-bilen bedre igjen, og at Silverstone bare var et engangstilfelle. Uansett er det vel tvilsomt om Brawn fortsatt har like store ressurser å ta av, så vi kan vel håpe på at resten av sesongen blir jevnere, etter hvert som flere av konkurrentene kommer med oppgraderinger.

Red Bull (74,5 p)
RBR er også en av årets kometer, selv om dette var spådd av mange. Red Bull har likevel vært mer ujevne enn Brawn, og henger derfor etter i sammendraget. Nå er de helt klart på stigende kurs, og Adrian Newey fortsetter å levere nye deler til bilen til hvert løp. Derfor tror jeg det kan bli flere dobbeltseirer til Red Bull i år, og da kan også Jenson Button få kamp om verdensmestertittelen (som enkelte allerede har delt ut).

Toyota (34,5 p)
Toyota sliter fortsatt for å få sin første seier, og det sies at det er et krav fra Tokyo at den må komme i år. Det er nok fare for at den beste sjansen deres var i de første løpene, for de har blitt mer ustabile etter hvert. Både Ferrari og Williams har vært bedre enn dem i de siste løpene, så her må det settes inn flere ressurser for å hente inn det tapte. Og ressurser har Toyota som kjent nok av, så det kan fortsatt hende vi får se dem langt fremme igjen. Men seier? Tvilsomt.

Ferrari (26 p)
Ferrari kom uvanlig skjevt ut fra sesongstart, og sliter fortsatt med å hente seg inn igjen. Har også en bil som er bygget rundt KERS, og som derfor er vanskelig å gjøre bedre uten å bygge en helt ny. Derfor snakker Ferrari-sjefen nå om at de vurderer å anse 2009 som en tapt sesong, og sette ressursene inn mot 2010 i steden. I så fall får Ferrari-fansen lite å juble for resten av sesongen, for de vinner ingen løp med den bilen de har nå. Kanskje det er derfor de holder liv i ryktene om at Fernando Alonso har skrevet under for dem allerede? Men de må jo få et problem - med to førere som har kontrakt for 2010 i stallen - dersom alle ryktene om nye førere har noe hold i seg.

Williams (15,5 p)
Det er lenge siden Williams har hatt en så bra sesong, men likevel har jeg en følelse av at de burde ha gjort det mye bedre. Bilen virker å være en av de raskeste, men i løpene har de begynt bra, for så å falle nedover etter hvert. Om det er førerne, strategien eller bilen som har skylden er ikke lett å se, men de burde ha litt å gå på ennå. Dersom de skjerper seg litt samtidig som Ferrari dropper 2009-sesongen, kan Williams fort bli det beste teamet etter Brawn og RBR i siste halvdel av sesongen.

McLaren (13 p)
Hva skal man si? Fra topp til bunn fra en sesong til den neste. Det så ikke helt håpløst ut i de første løpene, men så har det bare gått verre og verre. Vi har sett slike biler fra McLaren tidligere, men aldri så galt som i år. Det er vel ingen som blir forbauset om McLaren oppgir 2009-sesongen allerede nå, og starter utviklingen av en helt ny bil for 2010? Det er sikkert trist for Lewis Hamilton, men det er nok for sent å redde stumpene nå.

Renault (11 p)
Nok en dårlig sesong for Renault, som også ser ut til å mangle ressurser til å gjøre noe med det. Kanskje ikke så rart at spanske aviser vil ha Fernando Alonso over til Ferrari (selv om det ville vært et dårlig alternativ i år). Ettersom Red Bull ligger helt i toppen, er det tydelig at det ikke er motoren som er problemet for franskmennene. Men Flavio Briatore var jo en hard motstander av den doble diffuseren, så det kan hende dette har hemmet Renault i utviklingen. De er nok også i tenkeboksen for å vurdere om de skal starte med 2010-modellen nå, i steden for å bruke mer penger på en tapt sak.

BMW Sauber (8 p)
Er vel sammen med McLaren den største negative overraskelsen i år. Det var ventet at BMW ville fortsette på den stigende trenden mot verdensmestertittelen, men i steden falt de helt sammen som ett av ofrene for den doble diffuseren. I tillegg satset tyskerne hardt på KERS, noe som må ta sin del av skylden for fiaskoen. Men selv uten KERS er ikke bilen deres konkurransedyktig, så her er det bare å skrote rasket og begynne på nytt, jo før jo heller. Og det tror jeg de kommer til å bestemme seg for ganske snart.

Toro Rosso (5 p)
Det er lite STR kan gjøre med utviklingen av bilen, bortsett på å vente på at det kommer noe flytende fra Red Bull. Dobbel diffuser skal være underveis, så da kan det hende de gjør et lite hopp fremover. Og dersom flere andre team slutter å utvikle bilene sine, kan det jo hende at Toro Rosso kan ta flere poeng i år.

Force India (0 p)
Inderne er på rask vei oppover i feltet, og på Silverstone var Giancarlo Fisichella nær ved å ta teamets første poeng. Jeg tror det vil komme om ikke så lenge, og det er ikke sikkert at Force India vil ligge nederst på tabellen når sesongen er over. Morsomt er det jo også at det er McLaren som er nærmeste komkurrent for tiden.

1 kommentar:

  1. hei ojs!
    fant ingen kontaktsjema, sjekk siste innlegg på f1bloggen. jeg søker folk som vil se f1 på kino + ronnie petersons museum til søndag.

    /daniel

    SvarSlett