søndag 19. juli 2009

Hvem er aktuelle for de seks nye setene i 2010?

Tre nye team på startlisten i 2010 betyr at det er seks ledige seter å slåss om for gamle og nye Formel 1-førere utover høsten. I tillegg kommer eventuelle ledige plasser i de eksisterende teamene.

Toro Rosso har nå startet høstens «stollek» med sin sparking av Sebastien Bourdais. Dersom vi skal tro alle ekspert-tipsene, er det den svært unge spanjolen Jaime Alguersuari som skal overta Bourdais plass, men dette er ennå ikke bekreftet.

Jeg har sett litt på noen av de som kan være aktuelle kandidater for Campos Meta, Team USF1 og Manor GP, og selvsagt også for de andre teamene, dersom de skulle få behov for å gjøre utskiftinger.

Giorgio Pantano
Italieneren er regjerende GP2-mester, og var innom Formel 1 i 2004 da han fikk forsøke seg hos Jordan. Deltar i år i Renault Megane-mesterskapet og i Superleague Formula.

Bruno Senna
Ayrton Sennas nevø ble toer i GP2 i fjor bak Pantano, og har et navn mange sponsorer er på jakt etter. Var ute etter et sete hos Honda F1 i fjor, men den muligheten forsvant brått da teamet ble nedlagt/solgt. Er derfor uten jobb i år, og trenger å komme inn i varmen igjen snarest.

Christian Klien
Østerrikeren Klien har Formel 1-erfaring fra Jaguar og Red Bull, men ble sparket i 2006. Har etter det vært innom Honda som testfører, og har nå den samme rollen hos BMW-Sauber.

Vitantonio Liuzzi
Nok en tidligerer Formel 1-fører på jakt etter et come-back. Var hos Red Bull i 2005, men ble degradert til Toro Rosso året etter. Ble sparket der etter 2007-sesongen, og har siden vært testfører hos Force India. Liuzzi har også kjørt noen A1 Grand Prix-løp i år. Har kanskje et litt dårlig rykte etter tiden i Toro Rosso?

Danica Patrick
Den kvinnelige Indy Car-stjernen er kanskje en enda større sponsormagnet enn Bruno Senna, og er av mange tippet som en av førerne i USF1. Men et av hennes problemer er at hun vanligvis har gjort det best på ovalbanene, så det er mulig hun faller ut av den grunn. Hun skal også ha sagt at hun ikke er interessert i å kjøre Formel 1, uten at det nødvendigvis behøver å bety noe.

Romain Grosjean
Den unge sveitseren vant F3 Euroseries i 2007 foran Sebastien Buemi, og ligger på andreplass i årets GP2-serie. Er testfører hos Renault F1, og omtales ofte som en naturlig erstatter for Nelsinho Piquet.

Nico Hülkenberg
Dette er kanskje ett av de heteste navnene i øyeblikket. Hülkenberg har vunnet F3 Euroseries og A1 Grand Prix for Tyskland, og leder for tiden GP2-serien. Han er også testfører hos Williams F1, som sikkert vil forsøke å beholde ham dersom Nico Rosberg forsvinner til et annet team. Skal vi få enda en tysker i Formel 1?

Anthony Davidson
Sist sett i 24 timers på LeMans for Peugeot. Kjørte Formel 1 hos Super Aguri i 2007, men ble arbeidsledig da teamet kollapset i 2008. Burde være høyt oppe på lista for et nytt team som trenger en fører med lang erfaring som testfører i Formel 1.

Takuma Sato
Teamkollega med Davidson i Super Aguri, og har tidligere også kjørt for Jordan og BAR. Sato er kjent for sine mange førerfeil, og er neppe noen drømmefører nå når teamene skal spare penger. Men i Japan er han fortsatt svært populær, så kanskje sponsorene der borte kan skaffe ham et sete igjen?

Paul di Resta
Kjørte F3 for Manor i 2005, og en plass i deres Formel 1-team kan derfor være mulig. Tok tittelen i F3 Euroseries i 2006 foran Sebastian Vettel, og har de siste årene kjørt DTM for Mercedes. Kan være aktuell i Force India, dersom Giancarlo Fisichella ikke får fornyet tillit i 2010.

Jaime Alguersuari
Den 19 år gamle spanjolen vant det britiske F3-mesterskapet i fjor, og kjører i år i World Series by Renault, uten særlig fremgang. Han har så vidt sittet i en Formel 1-bil, og hadde det ikke vært for ryktet om at han skal være klar for den ledige plassen hos Toro Rosso, ville jeg ikke ha tatt ham med her.

Siste nytt
Jeg har heller ikke tatt med Pedro de la Rosa, men ifølge den spanske avisen AS har veteranen skrevet kontrakt for to år med Campos Meta. Dette er ikke bekreftet noen steder, og må nok tas med en klype salt. (Minner om at dette er samme avis som stadig forteller at Fernando Alonso har skrevet kontrakt med Ferrari.)

Ellers finnes det sikkert både amerikanske, russiske, meksikanske og japanske førere som kan være aktuelle for de nye teamene, men som jeg aldri har hørt om.

2 kommentarer: