fredag 24. juli 2009

Før Ungarns Grand Prix

redbull For snart to uker siden vant Mark Webber sitt første Formel 1-løp. Etterpå har han fornyet kontrakten sin med Red Bull for ett år til, Sebastien Bourdais har fått sparken hos Toro Rosso, og den 19 år gamle Jaime Alguersuari har fått plassen etter ham. Videre har Nelsinho Piquet har innrømmet at han ikke føler seg sikker på plassen i Renault, og Sebastien Loeb har åpnet for at han kanskje vil kjøre avslutningsløpet i Abu Dhabi for Toro Rosso. Og forhandlingene om en ny Concorde-avtale pågår for fullt, og nærmer seg nå endelig undertegning. Så litt har det da skjedd i Formel 1 i de siste ukene, selv om det har vært sommerstille i vår del av verden.

Det som skjer på Hungaroring i helga kan bli svært viktig for resten av sesongen, for dersom Red Bull tar en ny dobbeltseier ligger det an til at vi kan få en mye mer spennende siste halvpart av sesongen enn mange hadde regnet med. Vinner Jenson Button igjen vil han rykke fra konkurrentene, og sjansen for at noen kan ta ham igjen blir stadig mindre. Men jeg minner om at Lewis Hamilton var i samme situasjon som Button midt i 2007-sesongen, og da vant Kimi Räikkönen VM med ett poengs margin. Button har tatt poeng i alle løpene hittil i år, men sjansene øker for at det vil komme uhell som gjør ham poengløs i et løp eller to.

Etter de første syv løpene var Jenson Button så overlegen at enkelte bookmakere begynte å betale ut gevinsten til de som hadde satset på ham som verdensmester. Men to løp senere har usikkerheten begynt å bre seg, og i Ungarn vil vi få se om Brawn kan slå tilbake. For alle værmeldinger sier at det blir varmt i Budapest, og da vil ikke lenger Brawn-bilene slite med å få opp temperaturen i dekkene. Bridgestone kommer for øvrig med de to mykeste dekkblandingene til Ungarn; soft og supersoft.

Ross Brawn har også sagt at de kommer med viktige oppgraderinger av bilen i Ungarn, så at de ikke har penger igjen til videreutvikling stemmer tydeligvis ikke.

Men skal vi tro Ferrari, McLaren, Williams og Renault, så har de heller ikke ligget på latsiden. Alle utvikler bilene sine fortløpende, og vi så på Nürburgring at de hadde tatt kraftig inn på Red Bull og Brawn. Så det kan fort skje at noen av dem for alvor vil begynne å blande seg inn i tetkampen, og da kan det bli virkelig moro når vi kommer til Spa og Monza om en måneds tid. (Jeg ser bort fra at løpet i Valencia kan bli spennende, for det virker ganske usannsynlig.)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar