søndag 26. juli 2009

Felipe Massa kan takke hjelmen og FIA for at han er i live

Massa_crash Ferrari har i formiddag sendt ut en pressemelding som sier at det ikke har skjedd noen endringer i tilstanden til Felipe Massa i løpet av natten, og at situasjonen fortsatt er stabil. Massa har vært våken, og skal gjennom en CT-skanning i dag. Etter det vil man kunne gi mer nøyaktig informasjon om tilstanden hans.

Det er ingen som kan si noe om når Massa kan være i stand til å kjøre igjen, men det er store sjanser for at han vil miste resten av sesongen. Det er for øvrig ikke tillatt for Ferrari å sette inn noen reservefører i dagens løp, fordi man må ha kjørt kvalifisering for å kunne starte i løpet.

Når man hører at fjæra som traff Massa var nesten ett kilo tung, og vet at farten hans var ca 270 km/t, så er det nesten et under at det gikk så bra som det nå ser ut til å ha gjort. Dette viser at sikkerhetsarbeidet som er gjennomført i Formel 1 de siste 10-15 årene har vært riktig, og at FIA har gjort en god jobb med å stille høye krav til produsentene av sikkerhetsutstyr.

FIA Standard 8860-2004 for hjelmer ble innført i juli 2004, og sikrer at hjelmene i Formel 1 gir høyest mulig beskyttelse mot sammentrykking, slag og varme. Hjelmene lages av en avansert type karbonfiber, og gjennomgår en rekke slagtester med forskjellige spisse gjenstander. Hjelmene skal også tåle 30 sekunder i 830 graders varme. Visiret blir skutt på med en blykule i 500 km/t, og dersom kulen trenger gjennom blir hjelmen ikke godkjent. Akkurat det er nok Felipe Massa glad for i dag.

FIA Standard 8860-2004 er nå også innført i GP2, F2, F3 og WTCC, og prisene har derfor også gått kraftig ned. I de første årene kostet F1-hjelmene fra 75.000 til 150.000 kroner per stykk, men nå er prisene nede i 25-30.000 kroner.

Max Mosley har vært en pådriver for å bedre sikkerheten i Formel 1, så i dette tilfellet må vi nok takke ham for vel utført jobb.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar