fredag 19. juni 2009

En svart dag for Formel 1, eller et skritt mot en løsning?

bernie-ecclestone2 Når nyheten om splittelsen mellom FIA og FOTA kom i morges, kjente jeg at jeg ble i dårlig humør. Selv om jeg var forberedt på at noe sånt kunne skje, trodde jeg vel innerst inne at begge parter ville jenke seg litt til, slik at opprøret kunne unngås. Selv om vi vet at det er mange ting som ligger bak bruddet, må det vel være første gang noen starter sitt eget show fordi de ikke fikk bruke så mye penger som de selv ville? Og spesielt nå, når bilfabrikkene påstår at de sliter i motbakke. Jeg kan heller ikke skjønne et det er plass til to konkurrerende serier på dette nivået.

Men FOTA har altså bestemt seg for «å starte planleggingen av et nytt mesterskap», der alt skal være åpent og ærlig og billig og jeg vet ikke hva. Da snakker vi om de samme teamene som har ligget i rettssak med hverandre om juks og fanteri de siste årene. Og nå skal de samme teamene - med bilfabrikkene som ivrige støttespillere - i tillegg bli enige om hvem som skal tjene penger på alt mulig. Jeg tror det når jeg får se det.

Men hvis man henger seg litt opp i FOTAs uttalelse om «å starte planleggingen av et nytt mesterskap», så tyder det på at dette også kan være et forhandlingsutspill, og at FOTA fortsatt holder døren på gløtt for at Max kan komme med flere innrømmelser, slik at de kan ombestemme seg.

Jeg regner med at Bernie og hans oppdragsgivere i CVC for lengst har regnet ut hvor mange milliarder de kan komme til å tape på et brudd, og at den lille gnomen har lagt et hardt press på Max for å få ham til å skjønne at han har gjort en tabbe av dimensjoner. Å få tilnavnet «mannen som tok livet av Formel 1» er vel kanskje ikke det Max har drømt om, selv om vi har sett at han liker å bli pisket av og til.

Bernie har nok allerede fått en del bekymringsmeldinger fra sponsorer og baneeiere, og ikke minst fra sjefer i TV-selskapene, som nå skjønner at de har gjort en dårlig handel og vil reforhandle avtalene. Det er nok stor sjanse for at Bernie må få sine kontakter til å hviske Max i øret at hvis han ikke nå tar til vettet, så er han ferdig som president i FIA. Det er fortsatt pengene som rår i denne bransjen, og Bernie vet nok hvordan han skal styre sine venner i  WMSC. Så håpet er kanskje ikke helt ute ennå.

Men hvis det nå blir slik at det de åtte teamene hopper av likevel, hva skjer da med Ferrari, Red Bull og Toro Rosso, som FIA hevder er forpliktet til å delta til 2012? Da må vi vel regne med at høsten blir satt av til rettssaker mellom FIA og de tre teamene, for Max virker jo overbevist om at FIA har retten på sin side i denne saken. Og hvis Ferrari taper til slutt, er jeg redd erstatningssummen kan bli i megaklassen.

Formel 1 er kanskje ikke så spennende banen for tiden, men du verden så mye som skjer utenfor den. Glem nå ikke at det er Englands Grand Prix til helga!

1 kommentar:

  1. Slik jeg oppfatter det, er dette noe som måtte komme. Teamene, fabrikkene og ikke mist førerne må for lenge siden være lei av FIAs iver etter å endre regler fra år til år. Regelendringer som begrenser utvikling og som til tider har gått ut over sikkerheten.
    Dersom FIA vinner fram i denne saken er jeg redd F-1 er ferdig. FOTA vil ha alle muligheter til å heve sporten med de teamene som vil starte et nytt mesterskap. Jeg håper det vil bidra til å utvikle sporten, ikke begrens, slik FIA har prøvd. I mens venter vi i spenning.
    Ha en god sommer.
    Hilsen Ove Lerdahl

    SvarSlett