fredag 22. mai 2009

Lola - noen som husker sist de deltok i Formel 1?

1997 Lola Av de mange aktuelle nye teamene som ifølge Max Mosley «står i kø» for å melde seg på til neste års Formel 1-sesong, er vel Lola det eneste navnet som noen av oss kjenner igjen fra tidligere tider.

Men har Lola egentlig noen ærerik fortid i Formel 1 å skryte av? Nei, snarere tvert imot.

Lola har riktignok en fortid som chassisleverandør i Formel 1, blant annet til Larrousse i årene fra 1987 til 1991, med en tredjeplass i Japan Grand Prix i 1990 som et høydepunkt. De leverte sitt siste Formel 1-chassis til det håpløse teamet BMS Scuderia Italia i 1993.

Deretter gjorde Lola flere forsøk på å stable et Formel 1-team på beina, men uten å lykkes. Men så fikk de endelig kontrakten på levering av chassis til F3000-serien i 1996, og da ble det plutselig lettere å finne sponsorer til en Formel 1-satsing.

Lola fikk til en avtale med kredittkortselskapet MasterCard på 35 millioner dollar, og teamet skulle etter planen delta i Formel 1 fra 1998-sesongen. Men så krevde plutselig MasterCard at deltakelsen skulle fremskyndes til 1997, og dermed var hele opplegget i trøbbel. All utvikling måtte fremskyndes, og det ble null tid til testing og utvikling.

Sjefen for Lola gikk likevel ut og erklærte at de hadde nok erfaring, ekspertise og høyteknologiske hjelpemidler til at deltakelsen i Formel 1 ville bli en suksess. Men da teamet møtte opp i Melbourne med sin nye T97/30, viste det seg at bilen ikke engang hadde vært innom en vindtunnell.

Teamet hadde ansatt de to beste F3000-førerne fra 1995-sesongen, Riccardo Rossett og Vincenzo Sospiri, og de to stakkarene fikk en håpløs oppgave med å forsøke å kvalifisere bilen innenfor 107%-gensen, som da var gjeldende regel.

Lola T97/30 hadde så håpløs aerodynamikk at de to førerne endte henholdsvis 13 og 16 sekunder etter den raskeste bilen på kvalet, som var Jacues Villeneuve i Williams. Bilen var rett og slett ikke ferdig ennå, og det var bare å pakke sammen og håpe på fremskritt til neste løp, som var Brasil Grand Prix.

Men da de to førerne møtte opp i Brasil, kunne de lese i avisen at teamet de jobbet for var nedlagt. Team Master Card Lola hadde opparbeidet seg seks millioner pund i gjeld, hvorav halvparten var til moderselskapet Lola Cars. Lola Cars ble litt senere satt under administrasjon, og ble etter hvert overtatt av nye eiere.

Selv om dette er noen år siden, og selv om det var en del uheldige omstendigheter innblandet i Lolas siste Formel 1-satsing, viser historien at det er ikke bare å melde seg på og håpe det beste. Formel 1 er – og skal være – det øverste nivået innen motorsport. Det burde kanskje noen minne Max Mosley på hvis de får ham i tale.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar